Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Saatchis första Toyota-reklam

Publicerad: 20 Augusti 2009, 13:43
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:16

Toyota stärker varumärkesbyggandet med miljö i höst. Nya byrån Saatchi & Saatchi inleder med två kampanjer på temat - lanseringen av Toyota Prius och en miljösajt.


Trots lågkonjunkturen har nya bilmodeller duggat tätt från Toyota i år. Nästan varje månad har någon förändring presenterats, säger marknadschefen Tomas von Hedenberg.

- Naturligtvis har reklamen varit väldigt produktorienterad. I höst trycker vi mer på vårt miljöledarskap och våra miljöansträngningar.

Först ut är årets näst största kampanj - lanseringen av en ny version av el-hybridbilen Prius. Toyota passar även på att lyfta fram sin nollvision för koldioxidutsläpp med en nordisk sajt om sitt miljöarbete.

- Eftersom Prius är ett viktigt bevis på vårt miljöledarskap och vår nollvision så stärker lanseringen och sajten varandra, säger Tomas von Hedenberg.

Bilmärket bröt nyligen det tioåriga samarbetet med SWE och höstkampanjerna i augusti är startskottet för nya huvudbyrån i Sverige, Saatchi & Saatchi.

- Vi ska göra marknaden uppmärksam på att världens coolaste bil kommer i sin tredje generation. Många konkurrenter har fortfarande tekniken på ritbordet, säger Jonas Dahlquist, projektledare på Saatchi.

Payoffen är ”Nästa Toyota Prius är här. Följ med.” Den europeiska kampanjen är gjord av av Saatchi & Saatchi i Bryssel och London och utgår från innovation. Den svenska anpassningen fokuserar på miljö och använder kunder från förlanseringens webbforum ”Visionärerna”, signerad dm-byrån Customersonly, som skapades för Prius-ägare inför lanseringen. Reklamen rullar igång i tv och på nätet med en kampanjsajt och banners. Kampanjen går även utomhus och i affärspress.

- Företagsmarknaden, och då framför allt befintliga kunder, är huvudmålgruppen. 75 procent av bilarna går till dit eftersom de är förmånliga skattemässigt för företagen. Det gör att upplägget skiljer sig lite från andra lanseringar, säger Tomas von Hedenberg.

Customersonly står bakom kommunikationen med befintliga kunder på webben och genom dr. Hela kampanjen pågår i sex veckor och följs upp senare i höst. Målet är att sälja 1500 bilar före årsskiftet.

Dallas Sthlm är webbyrå och Mediacompany står för mediestrategi.

Arbetsgrupp Saatchi & Saatchi:

Jonas Dahlquist, projektledare; Per Jaldeborg, planner; Ebba Jandér, produktionsledare; Lisa Engardt och Jesper Sjöberg, ad; Amalia Pitsiava och Adam Kerj, copy; Kristoffer Triumf och Joakim Kempff, Web Director.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.