Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Saab säljs med ”döds”-reklam

Publicerad: 10 April 2012, 05:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:27

Försvarskoncernen Saab marknadsför Gripen med devisen "See first – kill first". Samtidigt som en pansarvärnsrobot säljs in med argumentet att den lämpar sig särskilt bra för mjuka mål som människor och hus, enligt sr.se.


Ämnen i artikeln:

Saab

Enligt sr.se liknar Saabs reklamfilmer för Gripen actionfilmer, det är blanka stridsspetsar och snabba vändningar.

Men det är i broschyrerna för produkterna som Saab tar till en mycket mer aggressiv ton och anspelar direkt på produkternas förmåga att döda. Detta enligt en granskning av Expressen.

Gripen marknadsförs exempelvis med devisen "See first – kill first", och att planet har en garanterat hög kapacitet för att döda.

– Vi har valt att göra reklamen på det här sättet eftersom branschen är betingad, och vi gärna vill framträda som en duktig leverantör ute på marknaden i en ganska hård konkurrens. Vi marknadsför våra produkter som effektiva system som kunderna har råd att köpa. Våra vapen är väldigt kostnadseffektiva och vi skäms definitivt inte, säger Bertil Hellström, stabschef på Saabs centrala marknadsavdelning, till sr.se.

Att reklamen glorifierar dödande håller han inte med om:

– Vi glorifierar inte dödande på något sätt, utan tycker att vi tar ett väldigt stort ansvar för den verksamheten vi har i Saab när det gäller vapen.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Saab

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.