Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Saab i Twitter-offensiv för granatgevär: "Handlar om branding"

Publicerad: 30 September 2014, 12:35
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:27

Försvarsföretaget Saab gör reklam för sitt nya granatgevär på Twitter. För Dagens Media berättar presschefen om bolagets mediestrategi.


Ämnen i artikeln:

Saab

" We've got good news for the infantry. The ultimate anti-armour weapon just got lighter".

Så lyder en av flera tweets från Saab, som just nu marknadsför sin nya version av det klassiska granatgeväret Carl-Gustaf.

Att Saab marknadsför vapnet på detta sätt, tillsammans med actionspäckade bilder, har väckt reaktioner.

Enligt Sebastian Carlsson, presschef på Saab, har bolaget använt Twitter som marknadsföringskanal under en längre tid.

– Saab är ett företag som säljer produkter till runt 100 länder. Vi har dessutom verksamhet i 35 länder och en mycket bred produktportfölj. Detta kräver ett antal marknadsföringsaktiviteter som består av ett antal olika ben, säger han till Dagens Media.

Bland de olika kanalerna finns bland annat mässor, intervjuer i media och sociala medier.

– Vi är exempelvis väldigt stora på Linkedin, men vi ser även Twitter som en oerhört naturlig yta att vara på och möta kunder.

Finns det många vapenköpare på Twitter?

– Det finns väldigt många människor på Twitter och de består bland annat av beslutsfattare, debattörer, kunder och andra som följer vår bransch. Egentligen hade det varit mer relevant att ställa frågor om vi inte hade funnits på Twitter.

Twitter blir också en viktig kontaktyta gentemot branschmedia. Dessutom använder Saab också mikrobloggen som en rekryteringsplattform.

– När vi kommunicerar gör vi det med flera olika syften. Det finns inget företag som är i så stort rekryteringsbehov som Saab just nu. Därför måste vi vara närvarande och prata om vad vi gör, det handlar om branding. Kommunikationen handlar om mer än att sälja den enskilda produkten.

Enligt Sebastian Carlsson är transparensen "oerhört" viktig för Saab.

– Det är en trend som går igenom i alla stora bolag. Man kan inte sticka ner huvudet i sanden och strunta i att prata om omvärlden utan man måste vara aktiv om man vill locka den bästa personalen.

Av samma anledning är det viktigt för Saab att vara tydliga med att man tillverkar vapen som faktiskt används i strid.

– Vi kan inte låtsas om att att det inte är en del av våra produkter.

Samtidigt öppnar ni upp för mindre positiva reaktioner.

– För det första finns det ett enormt starkt stöd för att Sverige ska ha ett försvar och för att någon ska tillverka produkterna. Men det är en liten minoritet som är kritiska och de ska man ha respekt för.

– Samtidigt hade kritiken förmodligen varit värre om vi inte hade varit öppna och transparanta. Vi har haft en stor demonstration av Carl-Gustaf som har följts av aktörer från hela världen. Det tror jag skapar ett mer långsiktigt förtroende än om vi varit tysta.

Dante Thomsen


Ämnen i artikeln:

Saab

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.