Saab gjorde Volvos trick – för 14 år sedan

Kolla in reklamfilmen från 2002 där en skärmflygare, precis som i Volvo Trucks senaste film, åker snålskjuts bakom en Saab. Forsman & Bodenfors vill inte kommentera, utan hänvisar till Volvo Trucks.

Den 1 december skrev Dagens Media om Volvo Trucks och Forsman & Bodenfors senaste reklamkampanj "The flying passenger" där en man med skärmflygare kopplas fast i en lina bakom en av Volvos lastbilar.

Volvo Trucks är kända för sina filmer med minst sagt spektakulära stunts.

Men Volvo Trucks var inte först med att koppla en skärmflygare bakom ett fordon.

När Saab lanserade sin nya bilmodell Saab 9-5 Sportcombi i början av 2000-talet åkte också en skärmflygare snålskjuts bakom en av Saabs bilar.

Byrån bakom Saabs kampanj från 2002 är MullenLowe Brindfors, tidigare Lowe Brindfors, och Lowe New York.

Magnus Wretblad, som arbetat på byrån MullenLowe Brindfors, var ansvarig för projektet när det begav sig.

Hur reagerade du när du såg Volvo Trucks senaste kampanjfilm?

– Jag log faktiskt när jag såg den. Den idén handlar ju också om turbokraft och jämn hastighet. Det är ju precis det som Volvo Trucks också verkar vilja kommunicera.

Vad tänker du kring att de har inspirerats av den idén?

– Jag känner mig bara smickrad, det har ju gått ett bra tag och Saab som bilmärke finns inte kvar. Jag misstänker att det är en generation kreatörer som inte kollat bakgrunden så mycket. Men det borde finnas många på Forsman & Bodenfors som känner till den kampanjen.

Minns du hur idén växte fram för 14 år sedan?

– Inte riktigt, men det handlade om att vi ville nå en specifik målgrupp med den sortens kampanj. Det var ett väldigt speciellt och annorlunda sätt att göra en kampanj på, på den tiden. Den gick i hela världen och blev väldigt omtalad på sin tid.

I ett mejl till Dagens Media skriver Forsman & Bodenfors att de "hänvisar alla pressfrågor till Volvo Trucks."

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2016-12-02 06.30Uppdaterad 2016-12-02 14.02

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: