Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Så vill Västtrafik få dig att ställa bilen

Den utmanande trafiksituationen i Göteborg är utgångspunkten i Västtrafiks nya provåkarkampanj. Lösningen på problemet stavas kollektivtrafiken.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Publicerad: 23 Oktober 2017, 12:50
Uppdaterad: 23 Oktober 2017, 13:04

Ämnen i artikeln:

VästtrafikForsman Bodenfors

Idag rullar Västtrafik ut höstens provåkarkampanj, där inspirationen kommer från ikoniska bilder över framkomlighet som visar hur många bilar som får plats i en buss.

Kampanjen belyser en aktuell situation i stadsmiljön; trängseln på vägarna. Västtrafik vill få fler att ställa bilen och istället åka kollektivt.

– Vi närmar oss mer och mer en vardag i Göteborg som kommer att domineras av de stora infrastruktursatsningarna. Äntligen! – säger jag, samtidigt som det kommer upplevas som stökigt för många. Vi har nu ett unikt tillfälle att få fler att upptäcka kollektivtrafiken, men det blir också en tid då framkomligheten kommer att vara en utmaning även för våra fordon, säger Lars Backström, vd på Västtrafik, i ett pressmeddelande.

De kommande två veckorna får 195 000 bilister ett erbjudande hem i brevlådan med chans att resa gratis med Västtrafik under två veckor.

– Vi vill visa på vinsten med att resa tillsammans och hoppas att provåkarkampanjen kan få bilpendlare att reflektera mer över sina resor. Bilresandet måste minska nu när Göteborg växer och ska bli en storstad. Om fler reser kollektivt kommer trafiken att flyta smidigare och de allra flesta kommer att komma fram snabbare, fortsätter Lars Backström.

Kampanjen är framtagen i samarbete med Forsman & Bodenfors.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.