Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag29.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Så vill Frida stärka unga tjejers självkänsla

Publicerad: 9 September 2016, 12:19
Uppdaterad: 9 September 2016, 13:59

Bianca Ingrosso och Molly Pettersson Hammar frontar tidningen Fridas kampanj som ska stärka unga tjejers självkänsla.


Ämnen i artikeln:

FridaFrida Förlag

I förra veckan skrev Dagens Media om att tidningen Frida startar techsatsning för unga tjejer.

Nu lanserar Frida även kampanjen #jaggillarmig för att stärka unga tjejers självkänsla.

I en undersökning genomförd av Frida med över 1000 deltagare uppgav 92 procent att de någon gång mått dåligt över sitt utseende.

70 procent känner sig stressade över att leva upp till alla krav som ställs från skolan och omgivningen.

– Vi vill ta ställning i den här frågan, vi tycker att det är viktigt att vi gör det med tanke på att vår målgrupp är just unga tjejer, säger Terese Allert, chefredaktör på Frida till Dagens Media.

Kampanjen kommer pågå i tre månader och synas i varumärkets samtliga plattformar.

I tidningen kommer tre längre reportage publiceras med fokus på ätstörningar, sociala medier och prestationskrav.

På Youtube kommer kändisar som Bianca Ingrosso, Molly Pettersson Hammar, Wiktoria Johansson, Sara Songbird och Isa Tengblad berätta om sina egna erfarenheter.

Tjejtidningar har länge pekats ut som en anledning till att tjejer mår dåligt men Terese Allert menar att tidningen Frida har förändrats mycket genom åren.

– Förut kunde Frida ha "puffar" på framsidan med texter som "Så får du drömkroppen" eller "Så framhäver du dina kurvor". Det är inget som vi skulle ha idag. Ingen, och särskilt inte unga tjejer, ska behöva tänka på sådana saker, säger Terese Allert och fortsätter:

– Artiklar där killar uttalar sig om hur tjejer "ska vara" är inte heller något som vi publicerar längre. Frida strävar numera även efter att vara könsneutrala och förutsätter inte att alla tjejer gillar killar.

Terese Allert tror att de som säger att de mått dåligt av att läsa Frida är de som läste tidningen för flera år sedan.

Samtidigt påpekar Terese Allert att gränsdragning är svår, i och med att Frida är en kändistidning har de också bilder på snygga kändisar på omslaget och i tidningen.

– Det är en svår sak att förändra. Jag tycker att det är viktigt att vi är medvetna och försöka variera kändisarna på omslaget.

Avslutningsvis säger Terese Allert att om Frida genom kampanjen kan fler tjejer att stå framför spegeln och vara nöjd med sig själv och sin kropp så har de lyckats.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

FridaFrida Förlag

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.