Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Så uppmuntras svenskarna att skippa alkoholen i jul

Publicerad: 5 December 2016, 11:07
Uppdaterad: 5 December 2016, 12:15

”Vit jul” tar nytt grepp med 360-film i årets kampanj.


Ämnen i artikeln:

Reform ActIOGT-NTO

Nykterhetsorganisationen IOGT-NTO-rörelsen arbetar för att fler barn och unga ska få fira en trygg jul utan alkohol. I årets ”vit jul"-kampanjfilm, filmad i 360 grader och framtagen av ReformAct, får tittaren följa med till ett julfirande 1982 – och en pojke som inte syns när ingen vuxen har tid att fira julen på pojkens villkor.

Syftet med ”För varje glas försvann jag lite mer” är att sätta barn och unga i fokus under julfirandet och visa hur barn och unga påverkas av vuxnas drickande under julen.

– För många barn är julen en tid då vuxna blir annorlunda och ibland obehagliga: de pratar högre, kramas hårdare och luktar konstigt. Vi hoppas att den här filmen och hela Vit julkampanjen ska inspirera till nya jultraditioner, där barnens förväntan och glädje får stå i centrum, säger Lisa Greve, kampanjledare för Vit jul i ett pressmeddelande.

I kampanjfilmen tar sig tittaren själv fram i rummet genom 360-teknik.

– Vi jobbar ofta med att förmedla, och dramatisera, människors berättelser. Att kliva in i 360- tekniken gör att vi kan låta tittaren bokstavligen kliva in i upplevelsen. Det blir särskilt effektivt när man behandlar saker som sker strax under ytan, säger Petter Törnqvist, Art Director på ReformAct.

Kampanjen kommer framför allt att synas på Facebook och Youtube, men även på utomhustavlor under december.

Filmen är framtagen av kampanjbyrån ReformAct tillsammans med ABLE film och regissören Andreas Tibblin. Bilderna är framtagna av Söderberg Agentur med fotograf Emilia Bergmark-Jiménez.

I år är tionde året som kampanjen "Vit jul" genomförs.

Viktor Ek

viktor.ek@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Reform ActIOGT-NTO

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.