Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Kampanjer

Så tar Gina Tricot ställning för jämställdhet

Publicerad: 6 Mars 2017, 07:50
Uppdaterad: 8 Mars 2017, 17:02

Skådisen Cissi Fors i "Onebraclet".

Armbandet "Onebraclet" är designat för UN Women och stödjer arbetet för en jämställd värld. Med start på Internationella kvinnodagen finns det att köpa hos Gina Tricot.


Ämnen i artikeln:

Gina TricotUnicef

I samband med Internationella kvinnodagen på onsdag den 8 mars startar Gina Tricot försäljningen av armbandet "Onebracelet" i kedjans butiker och på ginatricot.com.

Gina Tricot har sedan flera år tillbaka ett samarbete med Unicef, och som en del i det sociala ansvarstagandet vill de nu även uppmärksamma kvinnors rättigheter.

"Onebraclet" är designat för UN Women och stödjer arbetet för en jämställd värld, fri från diskriminering och våld mot kvinnor och flickor.

– Det är ingen hemlighet att Gina Tricot väljer att satsa på kvinnor, med ca 1 900 anställda är 98 procent av dessa tjejer, dessutom riktar vi oss till en kvinnlig målgrupp. Samarbetet är ett viktigt ställningstagande som både personal och kunder kan förknippa sig med och som bygger stolthet hela vägen inifrån och ut, säger Anna Appelqvist, inköp- & designchef och dotter i familjen Appelqvist som grundade Gina Tricot 1997, i ett pressmeddelande.

"Onebracelet" lanserades i samarbete med UN Women nationell kommitté Sverige hösten 2015 och finns nu till försäljning i flera länder i Europa. Gina Tricot ska skänka samtliga intäkter av försäljningen av "Onebracelet" till UN Womens arbete i världen.

– Vi är väldigt glada och tacksamma över att Gina Tricot har valt att samarbeta med oss. Genom försäljning av Onebracelet visar företaget att de tar ställning för kvinnor och flickors rättigheter – jämställdhet är en mänsklig rättighet, säger Maria Andersson, projektledare för Onebracelet.

I samband med lanseringen av "Onebraclet" lyfter Gina Tricot fram ett antal starka interna ambassadörer i sociala medier samt online med budskapet "Gina Tricot bygger starka kvinnor".

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Gina TricotUnicef

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev