Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Så skulle livet utan träd se ut

Publicerad: 27 November 2013, 07:09
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:55

"Livet utan träd" är temat i Vi-skogens nya kampanj vars syfte är att belysa problemet kring avskogningen.


I trettio års tid har biståndsorganisationen Vi-skogen arbetet för att stoppa avskogningen kring Victoriasjön i Afrika. Ändå vet få svenskar vad det handlar om.

– Det är naturligtvis svårt för oss i Sverige att förstå vad ett liv utan träd innebär. Vi är ett skogsland med närmare 70 procent skog, de bara finns där, säger Ola Richardsson, kommunikationschef på Vi-skogen i ett pressmeddelande.

För att synliggöra problemet för svenskarna har man låtit reklambyrån MRM Stockholm ta fram en kampanj som visar hur några av våra mest kända parker skulle se ut om träden försvann. Fotografierna har skapats genom avancerad retusch.

Kampanjens tyngdpunkt är digitalt med banners och filmer på Facebook. På kampanjsidan kan man ta upp kampen mot triviala hashtags genom att vara med i ett hashtag battle. Där kan man även läsa mer och avskogning och bidra till trädplanteringen.

Förutom i digitala medier använder man sig att landets anslagstavlor genom att uppmana användare att själva sätta upp affischer och dokumentera dem i sociala medier.

Reklambyrå: MRM Stockholm

Arbetsgrupp:

Staffan Smedfors, Projektledare

Christian Söderholm, AD

Fredrik Sundqvist, Copywriter

Johan Blomström, Executive creative director

Guillaume Payen, Designer

Sara von Platen, Designer

Johan Ardlin, Utvecklare

Markus Johansson, Technical director

Catharina Fagerlund, Produktionsledare

Sofia Finnman Larsson, Produktionsledare

Foto retusch och animation: BSmart

Musik: Hans Richter

Ansvariga för kampanjen på Vi-­skogen:

Ola Richardsson, Kommunikationschef

Ylva Ågrahn, Kommunikatör

Helen Preutz

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.