Få hela storyn
Starta din prenumeration
Kampanjer
Publicerad: 27 november 2013, 07:09
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:55
"Livet utan träd" är temat i Vi-skogens nya kampanj vars syfte är att belysa problemet kring avskogningen.
I trettio års tid har biståndsorganisationen Vi-skogen arbetet för att stoppa avskogningen kring Victoriasjön i Afrika. Ändå vet få svenskar vad det handlar om.
– Det är naturligtvis svårt för oss i Sverige att förstå vad ett liv utan träd innebär. Vi är ett skogsland med närmare 70 procent skog, de bara finns där, säger Ola Richardsson, kommunikationschef på Vi-skogen i ett pressmeddelande.
För att synliggöra problemet för svenskarna har man låtit reklambyrån MRM Stockholm ta fram en kampanj som visar hur några av våra mest kända parker skulle se ut om träden försvann. Fotografierna har skapats genom avancerad retusch.
Kampanjens tyngdpunkt är digitalt med banners och filmer på Facebook. På kampanjsidan kan man ta upp kampen mot triviala hashtags genom att vara med i ett hashtag battle. Där kan man även läsa mer och avskogning och bidra till trädplanteringen.
Förutom i digitala medier använder man sig att landets anslagstavlor genom att uppmana användare att själva sätta upp affischer och dokumentera dem i sociala medier.
Reklambyrå: MRM Stockholm
Arbetsgrupp:
Staffan Smedfors, Projektledare
Christian Söderholm, AD
Fredrik Sundqvist, Copywriter
Johan Blomström, Executive creative director
Guillaume Payen, Designer
Sara von Platen, Designer
Johan Ardlin, Utvecklare
Markus Johansson, Technical director
Catharina Fagerlund, Produktionsledare
Sofia Finnman Larsson, Produktionsledare
Foto retusch och animation: BSmart
Musik: Hans Richter
Ansvariga för kampanjen på Vi-skogen:
Ola Richardsson, Kommunikationschef
Ylva Ågrahn, Kommunikatör
Helen Preutz