Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Så ska TT bli ölet för trendmedvetna

Publicerad: 14 November 2013, 09:50
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:56

Anonyma Three Towns ska positionera sig som det svenska, ekologiska alternativet i djungeln av ljus lager.


På Systembolagets lista över de mest sålda ölsorterna förra året finns märken som Sofiero, Mariestad och Norrlands guld i topp. Först på 74:e plats hittar man TT original lager – ölet som hade sin storhetstid på 60-talet.

Öltillverkaren har en tuff utmaning framför sig för att knappa in på storbryggerierna. Undersökningsföretaget Nepas mätningar visar att TT hamnar först på 31:a plats när konsumenterna fick lista sitt förstahandsval bland ölvarumärken under 2013. Bara 0,17 procent av de tillfrågade valde TT i första hand.

TT:s historia började i mitten på 50-talet när tre bryggerier från Stockholm, Göteborg och Malmö gick samman – därav namnet. Nu knyter öltillverkaren an till sin historia och låter de tre städerna mötas igen för att skapa något inom kreativa områden som musik, mat, mode och design – under konceptet TT Testar.

– Konceptet är ganska smalt. Vi riktar oss till medvetna konsumenter som bryr sig om vad de äter, dricker och har på sig. En storstadspublik mellan 25 och 35. TT ska vara ett yngre revolutionerande öl men det fina är att det finns anor till storhetstiden, säger Karl Rosén, produktchef för den svenska portföljen på Galatea Spirits, som äger Three Towns.

I den första delen av TT Testar var det musiken som stod i fokus. Tre artister från Stockholm, Göteborg och Malmö sammanfördes och spelade in en singel som konsumenterna fick ta del av via sociala medier, med Facebook som huvudkanal. Näst på tur står temat Mat. I slutet av oktober träffas tre kockar från de tre städerna för att skapa något kopplat till öl, Sverige och ekologiska råvaror. Under projektets gång reser kockarna runt till de tre städerna och bjuder på mat. Därefter följer andra teman.

– Inget ämne kommer vara det andra likt, vi kommer att testa oss fram. Man vet ju aldrig vad resultatet blir, vilket är kul. Det viktiga är att kreatörerna representerar de olika städerna. Vi vill inte slå oss för bröstet och säga att vi kan det här, vi gör det på ett ödmjukt, trovärdigt och annorlunda sätt, säger Karl Rosén.

Konceptet är också en passning till konkurrenter som säger att deras öl ”är” mode, musik eller likande. TT vill inte fastna i en genre. Och som ljus lager har Three Towns en hel del konkurrenter.

– Vi ska vara utmanande och framförallt det svenska alternativet, det svenska ekologiska lager alternativet, där är de inte så många som kan slå oss på fingrarna, Carlsberg är danskt. TT är en genuin produkt med en bra historia som kanske hamnat lite i skuggan, säger Karl Rosén, om vilken position TT ska ha på marknaden framöver.

Facebook är huvudkanalen under kampanjen, som också uppmärksammas i print. Konsumenterna uppdateras om projektet under arbetets gång och bjuds in att delta på olika sätt.

– Singeln premiärspelades på Gagnef-festivalen i somras och så fick konsumenterna tävla om att designa det bästa skivomslaget. Vi har tryckt en vinyl av resultatet. Allt ska vara lätt att ta del av och tycka till om, vi vill involvera konsumenten. Jag tror att TT Testar kan bli en lång och härlig följetång.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.