Kampanjer
Så ska Svenska Spel och Riksidrottsförbundet minska stillasittandet
Publicerad: 27 oktober 2017, 05:30
Svenska Spels och Riksidrottsförbundets gemensamma kampanj ska locka fler till ett rörligt liv.
Flera studier visar att barn och vuxna rör på sig för lite. Nu gör Svenska Spel och Riksidrottsförbundet gemensamt slag i saken för att belysa riskerna med ett stillasittande livsstil.
– Vi hoppas kampanjen kan fungera som en väckarklocka. Vi rör oss alldeles för lite, vilket påverkar vår fysiska och psykiska hälsa negativt, säger Anna Fohlin, varumärkesansvarig för Svenska Spels modervarumärke, i en kommentar.
Idrottsponsorn Svenska Spel och Riksidrottsförbundet tecknade i våras ett nytt treårigt avtal värt 111 miljoner kronor för tillsammans arbeta med utvecklingen av en ny syn på träning.
– I den här satsningen kommer våra specialidrottsförbund att få en avgörande roll. Vi vill använda all den kunskap och kreativitet som finns i idrottsrörelsen, både för att få fler barn och unga att bli fysiskt aktiva och för att de ska förbli aktiva hela livet i större utsträckning än idag. Grunden läggs i unga år och från vår horisont är det här en viktig satsning även utifrån perspektivet att många barn och ungdomar dels blir allt sämre på det vi kallar rörelseförståelse – ungefär som läsförståelse fast för kroppen - dels att vi är angelägna om att unga stannar längre inom föreningsidrotten än i dag, kommenterar Nina Nygaard, kommunikationschef på Riksidrottsförbundet.
Kampanjen, som går live inom ett par dagar, ska rulla i båda linjärt och digitalt samt på bio och i sociala medier.
Teamet bakom kampanjen:
Svenska Spel: Anna Fohlin och André Lindgren.
Riksidrottsförbundet: Nina Nygaard och Jenny Råland.
Nord DDB: David Alledal (copywriter), Patrik Pagréus (art director) och Christian Westelindh (account director).
Produktionsbolag: House Agency.
Exekutiv producent: Per Welén.
Producent: Josephine Lundquist.
Regissör: Anders Abrahamsson Mølgaard.
Röst: Bo G Eriksson.