torsdag8 juni

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Så ska Svenska Spel och Riksidrottsförbundet minska stillasittandet

Publicerad: 27 oktober 2017, 05:30

Svenska Spels och Riksidrottsförbundets gemensamma kampanj ska locka fler till ett rörligt liv.

Ämnen i artikeln:

Svenska SpelKampanj

SN

Simon Nilsson

simon.nilsson@dagensmedia.se


Flera studier visar att barn och vuxna rör på sig för lite. Nu gör Svenska Spel och Riksidrottsförbundet gemensamt slag i saken för att belysa riskerna med ett stillasittande livsstil.

– Vi hoppas kampanjen kan fungera som en väckarklocka. Vi rör oss alldeles för lite, vilket påverkar vår fysiska och psykiska hälsa negativt, säger Anna Fohlin, varumärkesansvarig för Svenska Spels modervarumärke, i en kommentar.

Idrottsponsorn Svenska Spel och Riksidrottsförbundet tecknade i våras ett nytt treårigt avtal värt 111 miljoner kronor för tillsammans arbeta med utvecklingen av en ny syn på träning.

– I den här satsningen kommer våra specialidrottsförbund att få en avgörande roll. Vi vill använda all den kunskap och kreativitet som finns i idrottsrörelsen, både för att få fler barn och unga att bli fysiskt aktiva och för att de ska förbli aktiva hela livet i större utsträckning än idag. Grunden läggs i unga år och från vår horisont är det här en viktig satsning även utifrån perspektivet att många barn och ungdomar dels blir allt sämre på det vi kallar rörelseförståelse – ungefär som läsförståelse fast för kroppen - dels att vi är angelägna om att unga stannar längre inom föreningsidrotten än i dag, kommenterar Nina Nygaard, kommunikationschef på Riksidrottsförbundet.

Kampanjen, som går live inom ett par dagar, ska rulla i båda linjärt och digitalt samt på bio och i sociala medier.

Teamet bakom kampanjen:

Svenska Spel: Anna Fohlin och André Lindgren.

Riksidrottsförbundet: Nina Nygaard och Jenny Råland.

Nord DDB: David Alledal (copywriter), Patrik Pagréus (art director) och Christian Westelindh (account director).

Produktionsbolag: House Agency.

Exekutiv producent: Per Welén.

Producent: Josephine Lundquist.

Regissör: Anders Abrahamsson Mølgaard.

Röst: Bo G Eriksson.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev