Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Så ska Skatteverket få fler att ta kvitto

Publicerad: 14 November 2011, 06:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:51

Med hjälp av en viral film ska Skatteverket få fler unga att ta kvitto på restauranger och caféer.


Ämnen i artikeln:

SkatteverketLe Bureau

Sedan ett år tillbaks är det lag på att handlare måste erbjuda sina kunder kvitto. Enligt en opinionsundersökning som Skatteverket låtit göra är det dock bara var tredje svensk under 25 år som alltid tar kvitto.

Detta vill Skatteverket åtgärda med en film som ska spridas på bloggar och sajter via GoViral.

– Vi vill förmedla att det är viktigt att ta kvitto eftersom att det bidrar till en schyst konkurenssituation. Sedan är det det ett sätt att testa nya kanaler och nå nya målgrupper, säger Eva Corp, informationsdirektör på Skatteverket, till dangensmedia.se.

Reklamfilmen ska spegla de situationer då det är vanligare att folk inte tar kvitto.

– Man uppgav i undersökningen att man är mindre benägen att ta kvitto i situationer som handlar om en mindre summa pengar, som en glass i en kiosk eller på ett café. Därför utspelar sig filmen på en korvkiosk, säger Eva Corp.

Bakom kampanjen står Le Bureau. Produktionsbolaget bakom filmen är It's Showtime och Måns Nilsson har regisserat.

Se filmen här.

<iframe src="http://player.vimeo.com/video/31786011" width="449" height="249" frameborder="0" webkitAllowFullScreen allowFullScreen></iframe><p><a href="http://vimeo.com/31786011">Korvgubbe goes bananas</a> from <a href="http://vimeo.com/skatteverket">Skatteverket</a> on <a href="http://vimeo.com">Vimeo</a>.</p>

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

SkatteverketLe Bureau

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev