Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Så ska Skatteverket få fler att ta kvitto

Med hjälp av en viral film ska Skatteverket få fler unga att ta kvitto på restauranger och caféer.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se


Publicerad: 14 November 2011, 06:05
Uppdaterad: 06 December 2015, 14:51

Ämnen i artikeln:

SkatteverketLe Bureau

Sedan ett år tillbaks är det lag på att handlare måste erbjuda sina kunder kvitto. Enligt en opinionsundersökning som Skatteverket låtit göra är det dock bara var tredje svensk under 25 år som alltid tar kvitto.

Detta vill Skatteverket åtgärda med en film som ska spridas på bloggar och sajter via GoViral.

– Vi vill förmedla att det är viktigt att ta kvitto eftersom att det bidrar till en schyst konkurenssituation. Sedan är det det ett sätt att testa nya kanaler och nå nya målgrupper, säger Eva Corp, informationsdirektör på Skatteverket, till dangensmedia.se.

Reklamfilmen ska spegla de situationer då det är vanligare att folk inte tar kvitto.

– Man uppgav i undersökningen att man är mindre benägen att ta kvitto i situationer som handlar om en mindre summa pengar, som en glass i en kiosk eller på ett café. Därför utspelar sig filmen på en korvkiosk, säger Eva Corp.

Bakom kampanjen står Le Bureau. Produktionsbolaget bakom filmen är It's Showtime och Måns Nilsson har regisserat.

Se filmen här.

<iframe src="http://player.vimeo.com/video/31786011" width="449" height="249" frameborder="0" webkitAllowFullScreen allowFullScreen></iframe><p><a href="http://vimeo.com/31786011">Korvgubbe goes bananas</a> from <a href="http://vimeo.com/skatteverket">Skatteverket</a> on <a href="http://vimeo.com">Vimeo</a>.</p>

Ämnen i artikeln:

SkatteverketLe Bureau

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.