Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Så ska nya Coca-Cola Life lanseras i Sverige

Publicerad: 10 September 2014, 10:44
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:28

Coca-Cola går ut i sin största lanseringskampanj på sju år, då Coca-Cola Zero kom ut på marknaden.


Ämnen i artikeln:

Coca-Cola

Sverige är, tillsammans med England, det första landet i Europa där den nya produkten Coca-Cola Life lanseras. Drycken, som redan finns i Sydamerika, innehåller sötningsmedlet steviaextrakt och socker vilket gör att den har en tredjedel färre kalorier än vanlig Coca-Cola.

– Det är en produkt som ska appellera till de flesta men vi riktar den primärt mot vuxna. Vi tror att det kommer att tilltala dem då de söker en god läsk med färre kalorier, säger Gustaf Wettervik, marknadschef för läsksortimentet på Coca-Cola, till Dagens Media.

Nu går företaget ut i sin största lanseringskampanj sedan lanseringen av Coca-Cola Zero 2007.

– Vi går ut i en bred medial kampanj. Målet är att 96 procent av svenskarna mellan 12-59 år ska ha nåtts av budskapet minst en gång.

Kampanjen kommer att gå på tv, bio, utomhus och i digitala kanaler under hösten. Dessutom ska Coca-Cola jobba med att öka synligheten i butik.

– För att få snabb distribution har vi samlat all vår kontorspersonal som ska assistera säljarna. Vi kommer att ha ett stort kampanjtryck i butik för att få så många som möjligt att prova. Det kommer att finnas mycket bra erbjudanden, säger Gustaf Wettervik.

Kampanjfilmen, som handlar om den första kyssen, är baserad på den reklamfilm som utformades för lanseringen i Argentina och Chile men vissa adaptioner har gjorts för den europeiska marknaden. Sverige är det enda landet som kommer att sända tv-reklamen i år.

Inför lanseringen arbetar Coca-Cola med pr-byrån JMW, mediebyrån IUM och butiks- och eventbyrån UMG. De kreativa byråerna som har anpassat filmerna är Bulletproof och Publicis.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Coca-Cola

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev