Kampanjer
Så ska langningen på valborg stoppas
Publicerad: 30 april 2015, 06:00
Inför valborgsmässoafton lanserar Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning en serie filmer mot langning.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Karaktärerna "Hjärtat" och "Hjärnan" har huvudrollen i kampanjen som Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, CAN, gjort tillsammans med Futurniture och Chimney.
Filmerna handlar om myter om langning av alkohol till minderåriga och syftar till att bidra till att fler storasyskon och kompisar låter bli att köpa ut.
– Myterna, som också dykt upp under intervjuer och fokusgrupper med målgruppen, ligger till grund för manusarbetet. Vi får följa med Hjärtat och Hjärnan under en helkväll. Hjärtat vill väl, men har inte någon koll och har gått på myterna om varför det skulle vara okej att langa. Hjärnan har förstås tänkt efter, säger Jenny Gromark Wennberg, copywriter på Futurniture, i ett pressmeddelande.
I filmerna har också komikern Klas Eriksson och artisten Ji Nilsson varsin gästroll.
Se filmerna här:
Arbetsgrupp
Arbetsgrupp Futurniture:
Frida Eriksson, projektledare, Kate Breineder, AD, Jenny Gromark Wennberg, copywriter, Cecilia Wirseen, digital pr-manager, Lisa Eriksson, digital pr-konsult och Johan Kinnman, produktionsledare
Arbetsgrupp Chimney:
Sara Waldestam, producent, Adam Marko Nord, regissör och animatör, Gudrun Jonsdottir, animatör, Al Murphy, illustratör, Frans Carlqvist, musiker, Peter Viitanen och Danilo Bejarano, skådespelare
Ted Bergdahl, PR-konsult