Gå direkt till textinnehållet

Så ska langningen på valborg stoppas

Inför valborgsmässoafton lanserar Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning en serie filmer mot langning.

Karaktärerna "Hjärtat" och "Hjärnan" har huvudrollen i kampanjen som Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, CAN, gjort tillsammans med Futurniture och Chimney.

Filmerna handlar om myter om langning av alkohol till minderåriga och syftar till att bidra till att fler storasyskon och kompisar låter bli att köpa ut.

– Myterna, som också dykt upp under intervjuer och fokusgrupper med målgruppen, ligger till grund för manusarbetet. Vi får följa med Hjärtat och Hjärnan under en helkväll. Hjärtat vill väl, men har inte någon koll och har gått på myterna om varför det skulle vara okej att langa. Hjärnan har förstås tänkt efter, säger Jenny Gromark Wennberg, copywriter på Futurniture, i ett pressmeddelande.

I filmerna har också komikern Klas Eriksson och artisten Ji Nilsson varsin gästroll.

Se filmerna här:

Arbetsgrupp

Arbetsgrupp Futurniture:

Frida Eriksson, projektledare, Kate Breineder, AD, Jenny Gromark Wennberg, copywriter, Cecilia Wirseen, digital pr-manager, Lisa Eriksson, digital pr-konsult och Johan Kinnman, produktionsledare

Arbetsgrupp Chimney:

Sara Waldestam, producent, Adam Marko Nord, regissör och animatör, Gudrun Jonsdottir, animatör, Al Murphy, illustratör, Frans Carlqvist, musiker, Peter Viitanen och Danilo Bejarano, skådespelare

Ted Bergdahl, PR-konsult

Publicerad 2015-04-30 06.00Uppdaterad 2015-12-06 12.02

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: