Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Så ska Junilistan bli en succé igen – järnrörshånar Sverigedemokraterna

Publicerad: 23 April 2014, 08:23
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:40

Junilistan ska bli mindre tråkigt. För Dagens Media berättar kanslichefen Eva Nisser om reklamkampanjen som ska göra partiet till en succé igen.


Från succé till fiasko. Vid valet till EU-parlamentet 2004 fick Junilistan hela 14,5 procent av rösterna. Fem år senare hade stödet rasat till 3,55 procent av rösterna och partiet åkte ur parlamentet.

Inför årets val har partiet återuppstått under den nya partiledaren Jörgen Appelgren.

Och nu ska Junilistan bli ett roligare parti. Det berättar kanslichefen Eva Nisser för Dagens Media.

– När Junilistan startades för tio år sedan uppfattades det med rätta som ett politiskt parti med stor kompetens och seriösa företrädare men som också var lite äldre och gråare. Detta trots ett budskap som egentligen gick hem hos alla åldrar. Nu gör vi en omstart och det vill vi verkligen visa att vi gör, säger hon.

Att partiet, och dess kommunikation, ska bli roligare har Junilistan tagit fasta på i sin nya reklamfilm som lanseras i dag.

– Vår valfilm ska avspegla både seriositeten och humorn som vi tycker att man ska se på de här frågorna med. Det är svåra och tunga frågor som är svåra för folk att engagera sig i för man känner inte kopplingen till plånboken vilket är det vanliga i politiken, säger Eva Nisser och fortsätter:

– Därför vill vi hitta ett kul sätt att visa hur de här frågorna påverkar dig som individ.

Eva Nisser är mycket kritisk till de övriga riksdagspartierna och hoppas att missnöjesröstare nu ska vända sig till Junilistan.

– De som är kritiska till EU har haft problem eftersom att allianspartierna och sossarna påstår att de är kritiska tre veckor innan valet och sedan händer ingenting. Då måste de gå till andra partier.

Ja, jag noterade att ni ger en liten känga till Sverigedemokraterna med raden "Och vi vet att man i Bryssel kommer betydligt längre med ett språkrör än med ett järnrör".

– Ja, många av de väljarna jag pratade om får gå till SD och då får de ett budskap som inte är särskilt sympatiskt på köpet. Vi hoppas att kunna få den typen av väljare som röstar på SD men som egentligen är EU-kritiska moderater och sossar. De ska få upp ögonen för Junilistan, säger hon och fortsätter:

– Man behöver faktiskt inte ta det där drastiska steget och rösta på ett parti som man inte delar åsikterna med i stort. Alla seriösa undersökningar visar att svenska folket inte är rasistiskt men de hamnar hos SD på grund av att de blir förbannade på etablissemanget.

Vem är det som har gjort reklamfilmen?

– Det är ett Stockholmsbaserat företag som inte vill synas utåt.

Varför det?

– Den som vet lite om politik vet att partipiskorna i de stora partierna är oerhört hårda. Det är grymt. Har du haft en partibok hos sossarna blir det inte problem att få jobb här och var men är du medlem i Junilistan skulle de bli väldigt förbannade på dig, säger Eva Nisser och fortsätter:

– Både S och M skulle försöka hindra dig och säga att det är illojalitet istället för att säga att man får uttrycka sina åsikter i en demokrati. Därför har jag förståelse med att bolaget inte vill skylta med att de jobbar för oss i nuläget, de vill inte tappa uppdrag på andra håll.

Först fick ni 14,5 procent av rösterna och sedan 3,55 procent, hur många röster får ni nu?

– Vi tror att vi kommer tillbaka där vi var. 2009 var vi 20 000 röster från en plats i parlamentet och det var det året som det blev en jordskredsseger för Piratpartiet. Vi vet att många av deras väljare var före detta Junilistan-väljare och många av deras väljare kan känna sig besvikna nu. Därför kan de vända sig till oss.

Har ni några andra kampanjaktiviteter planerade?

– Vi ska jobba mycket via sociala medier och rikta oss till de här grupperna jag har talat om. Sedan åker vår partiledare Jörgen Appelgren runt på turné som andra politiker. Vi skriver också mycket debattartiklar i pressen.

Se Junilistans reklamfilm nedan:

<iframe width="442" height="249" src="//www.youtube.com/embed/mwEL0iIcU4E" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.