Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Så ska IOGT-NTO minska alkoholreklamen

Publicerad: 6 Augusti 2014, 07:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:32

Nykterhetsorganisationen IOGT-NTO lyfter fram sina medlemmar inför valet.


Ämnen i artikeln:

IOGT-NTO

Frågan om skärpt lagstiftning och tillsyn av alkoholreklam är nykterhetsorganisationen IOGT-NTO:s viktigaste fråga inför valet. För att driva frågan har organisationen lanserat kampanjen "Alkohol stör" där man uppmanar riksdagskandidater att ta ställning i frågan.

Som en del i valarbetet drar organisationen nu också igång en medlemskampanj i sociala medier.

– Det är ett exempel på hur vi jobbar med hela folkrörelsen. Vi har en bred medlemsbas och de gör skillnad. Det är ett sätt att förklara bredden om vilka vi är och varför vi står för en restriktiv alkoholpolitik, säger Linda Engström, kommunikations- och påverkanschef på IOGT-NTO, till Dagens Media.

Under hela augusti kommer 15 medlemmar att lyftas fram på digitala "valaffisher" på Facebook, Twitter och Instagram. Varje bild visar en medlem med ett citat om varför personen engagerar sig aloholpolitiskt.

– Det bygger på att man som medlem delar bilden man själv är med på, men också att andra som känner igen sig eller vill bekräfta citatet delar den. Sociala medier har en spridningseffekt som inte finns någon annanstans. Vi vill ha en låg tröskel för engegamang, säger Linda Engström.

Totalt har IOGT-NTO 32 000 medlemmar.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

IOGT-NTO

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.