Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Så ska Heineken få män att dricka mindre

Publicerad: 11 Januari 2016, 12:36
Uppdaterad: 11 Januari 2016, 12:36

Heineken söker ”måttliga” alkoholkonsumenter i sin nya globala kampanj.


Kvinnor ska få män att dricka måttligt. I Heinekens nya globala kampanj, som lanseras på onsdag, syns frustrerande kvinnor sjunga ”I need a hero” samtidigt som överförfriskade män däckar och sover ruset av sig på olika barer och klubbar.

I slutet av reklamfilmen lyckas en man charma en kvinnlig bartender genom att säga nej till ytterligare en flaska Heineken. ”Moderate drinkers wanted” är payoffen.

– Vår huvudmålgrupp är fortfarande män, från åldern då det är lagligt att dricka till 35. Men den här gången ville vi använda kvinnor som påverkare. Vi tror att kvinnor spelar en stor roll i mäns liv och vi började tänka att de kunde hjälpa oss göra måttlighet till ett mer aktivt val, säger Agnieszka Gorecki, Heinekens kommunikationschef, till Campaign.

Kampanjen har tagts fram av Publicis Italien. Heineken har gjort reklamfilmer på temat måttligt drickande sedan 2011, senast med reklamfilmen ”Dance more, drink slow” 2014.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.