Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Så ska förståelsen för adhd öka

Publicerad: 23 Maj 2012, 08:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:21

I dag drar kampanjen "Jag har adhd" igång. Kampanjen syftar till stärka självförtroendet hos unga med adhd.


Kampanjen centreras kring sajten jagharadhd.se där vuxna personer med adhd i olika kortfilmer berättar hur det är att leva med diagnosen. Tanken är att intresserade ska kunna ladda upp egna filmer om hur det är att leva med adhd.

Kampanjen är en del av Riksförbundet Attentions unga vuxna-projekt som pågår i tre år framöver och är framtagen tillsammmans med Kollektivet Livet.

– Georg Herlitz på Kollektivet Livet kom till oss och sa att han hade  märkt att  många av de kreativa människorna som han jobbar med har diagnoser som de har lyckats vända till sina styrkor. Han ville ingjuta mod och hopp hos de unga och visa att det inte skulle vara kört för att man får diagnosen adhd, säger Cecilia Brusewitz, informatör på riksförbundet Attention, till dagensmedia.se.

Bland de som är med och berättar om livet med adhd är programledaren Karin "Kakan" Hermansson och affärsutvecklaren David Ziemsky på Tre Kronor.

Tanken är att de olika personerna ska berätta om vilka stykor och förmågor adhd har gett dem, istället för att bara fokusera på det negativa med diagnosen.

– Vi hittade dessa personer på olika sätt. Många av dem är lite äldre och de har gjort sin resa. Tanken är att de ska stå och vnka från framtiden och säga att det blir bättre. Många tyckte nog att det var avstigmatiserande, säger Cecilia Brusewitz.

Kampanjens format har inspirerats av den amerikanska kampanjen "It get's better", som sjösattes för att öka förståelsen för HBT-personer.

Riksförbundet Attention är en intresseorganisation för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev