Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Så ska Expedia bli störst i Sverige

Publicerad: 24 Augusti 2011, 07:36
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:01

Onlineresebyrån Expedia.se väljer bort palmer och stränder i sin största reklamsatsning någonsin i Sverige.


Expedia är den största nätresebyrån i världen, men i Sverige är kännedomen fortfarande relativt låg.

Nu startar bolaget sin första varumärkesbyggande kampanj i Sverige, med tv som huvudkanal.

Medieköpen ökar med 20 procent i år, jämfört med tidigare då webben har varit den främsta kommunikationskanalen.

– Vi ska bli den ledande nätresebyrån i Sverige, säger Nordenchefen Charlotte Gogstad.

Reklamfilmerna, som är gjord av Ogilvy & Mather i London, utspelar sig på Expedias kontor med Expedias egen personal.

Payoffen är ”Forma din egen resa”.

– Vi vill vara annorlunda. Inte använda palmer och stränder som i all annan resereklam, utan visa hur folk faktiskt reser, säger Susanne Svensson, marknadschef på nordiska Expedia.

I kampanjen ingår även en tävling i samarbete med resetidningen Escape 360, där deltagarna spelar in filmer med sina bästa semestertips.

Tävlingen genomförs på Expedias nya svenska Facebook-sida och lanseras med hjälp av en radiokampanj.

Förstapriset är en resa till New York.

Filmerna kommer att visas även på Expedias internationella sajter, som reklam för svenska resmål.

– De bästa resetipsen kommer från lokalbefolkningen, säger Susanne Svensson, som själv spelat in en film där hon cyklar längs kusten i Skåne.

Reklamkampanjen startar denna vecka i tv, radio och webb-tv. Fler filmer kommer under hösten.

Reklambyrå: Ogilvy & Mather

Mediabyrå: PhD Network

PR-byrå: GolinHarris

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.