Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Så ska Eskilstunas varumärke göra "evolution"

Publicerad: 19 Mars 2015, 11:32
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:08

Eskilstuna förmedla en ny syn på sig själva där ”evolution” när ledordet. Det nya konceptet ska genomsyra allt från minsta förening till stadens näringsliv.


Arbetet med att ge Eskiltunas platsvarumärke en ny kostym har pågått sedan 2012. Martin Roos är vd på Destination Eskilstuna:

– Både näringslivet och kommunen har varit involverade i vårt varumärkesarbete. 2014 hade vi kommit fram till vilka kärnvärden vi vill förmedla. Då bjöd vi in fem byråer för att ta fram en ny profil för varumärket. Tre av dem gick ihop och bildade konstellationen A happy story, säger han till Dagens Media.

Resultatet blev konceptet Eskilstuna Evolution.

– Vi tänkte på oss som en industristad och att vi vill stå för utveckling. Vi tänkte industriell revolution, som sedan blev evolution, säger han och fortsätter:

– Det handlar om en hel citydress. Vi kommer att jobba med allt från skyltar och flaggor till att jobba in konceptet så att alla kan använda det. Först ska vi förankra det på hemmaplan, i Eskilstuna, och sedan sprida det utåt, säger han.

I projektet har även fotografen Jonas Linell fått presentera hur han sett Eskilstuna genom sin lins. Bilderna visades när det nya konceptet presenterades vid ett varumärkesvernissage i veckan.

Jonas Löfvenberg

jonas.lofvenberg@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.