Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Så ska de vinna slaget om julbordet

Bra priser, en bra relation och medlemsåterbäring. Det är några av livsmedelsjättarnas recept för att ta andelar i jul.


Publicerad 2010-12-17 05:29
Uppdaterad 2015-12-06 15:27

Ämnen i artikeln:

Lidl

Dela artikeln:

Med en vecka kvar till jul är det många som skyndar till affärerna för att köpa julmaten. Dagensmedia.se har tagit reda på hur livsmedelskedjorna ska locka kunderna till jul.

Lidl, ICA och Coop nämner alla kvalité och lågt pris som medel för att locka julmatsköparna till sina affärer.

- Vi vill ge alla en lyxig jul med mat av hög kvalitet till ett lågt pris. Och det vill vi visa att man får hos oss. Vi fångar kunderna genom att ha bra erbjudande och läckra julprodukter av bra kvalité, säger Caroline Persson, marknadschef på Lidl.

Lidl använder sig av tv, print, dr och en del utomhuskampanjer för att föra fram budskapet.

Ica har kampanjer på olika nivåer inför jul, både i butikerna och nationellt. De satsar lite extra på ett nytt julsortimentet och en julskiva.

- Vi har ett eget sortiment med julvaror som har fått en egen juldesign. Det är ett sortiment som har god kvalité och har lägre pris, precis som vårt övriga ICA-sortiment, säger Magnus Wikner, marknadschef på ICA.

Han fortsätter:

- Vi har både julaktiviteter och speciella erbjudanden till våra lojala kunder både i tidningen Buffé och i personliga brev från butikerna. Vi har också en julskiva med Måns Zelmerlöw ,som säljs exklusivt i ICA:s butiker och där en del av vinsten går till Childhood foundation.

Magnus Wikner menar dock att man inte bara kan satsa på att fånga kunderna kortsiktigt.

- Jag tror inte att man kan locka kunder bara till julen, det är så kortsiktigt, utan man måste ha en bra relation till sina kunder så att de återkommer, säger han.

På Coop satsar man på återinföring av medlemsåterbäringen. Historiskt innebär medlemsåterbäringen att man som medlem har samlat kvitton under ett år för att sedan lämna in dem och få en viss summa tillbaka. Detta har man nu moderniserat och i december fokuseras Coops kampanjer på det.

- Medlemsåterbäringen är ett sätt att visa att det finns ett mervärde i att handla hos oss inför jul, annars gör vi inga speciella julkampanjer, säger Janne Pettersson, pressekreterare på KF och Coop.

Även Coop har ett nytt sortiment som de, tillsammans med traditionell julmat, lyfter fram i direktreklamen.

- Vi lyfter såklart fram traditionella varor men också vårt nya premiumutbud Coop Prima där vi har lite finare varor som bland annat sill, lax och olivolja. Efter nyår kommer vi också bredda sortimentet, säger Janne Pettersson.

Alla tre livsmedelskedjorna uppger att de har ungefär lika mycket kampanjer som tidigare år.

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.