Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Så ska Canada Goose erövra världen

Publicerad: 10 November 2015, 12:07
Uppdaterad: 6 December 2015, 20:22

UPPDATERAD. Canada Goose lanserar sin första globala kampanj någonsin.


Det kanadensiska varumärket Canada Goose har funnits sedan 1957 men gjorde sig på allvar ett namn i Sverige i början av 2000-talet. Sedan dess har det fallit i glömska hos många. Nu lanserar företaget för första gången en global kampanj.

Reklamfilmen "Out There", som har premiär senare idag, är fyra minuter lång och regisserad av den kanadensiska regissören Paul Haggis. Filmen berättar Canada Goose historia genom ögonen på jackan och är inspirerad av äventyrare som har burit jackan.

– Under flera år har vi enbart fokuserat på gerillamarknadsföring och "word of mouth" och det har framgångsrikt byggt vår varumärkeskännedom, men nu är det dags att dela med oss av vår berättelse på ett större, men ändå autentiskt, sätt, säger Dani Reiss, Canada Goose vd tillika barnbarn till företagets grundare, till Dagens Media.

För kampanjen samarbetar Ganada Goose med fem olika personer som alla har en speciell historia. Det är Lance Mackey , mästare i slädsporten idiotarod, Patrick Doyle, pilot, Karl Bushby, global trekker med mål att vandra runt jorden utan att passera oceaner, Marilyn Hoffman, vars liv räddades av hennes Canada Goose jacka när hon föll genom arktiska isen och Laurie Skreslet – den första kanadensaren som bestigit Mount Everest.

– För vår första globala kampanj bestämde vi oss för att dela de inspirerande, och ibland otroliga, sanna historierna från några av de fantastiska personer som vi har arbetat med under åren, våra Goose People, säger Dani Reiss.

Syftet med kampanjen är att hylla konceptet True North och målet är att få människor att förstå vad som finns bakom varumärket.

– Jag tror också att konsumenter idag, mer än någonsin, bryr sig om historien och tanken bakom det de köper. "Out there" är inte bara ett sätt för oss att dela vår unika historia om ett varumärke med ett unikt arv. Det är också något vi tror kommer att inspirera dem att gå ut och uppleva livet – att ta sig ur sin comfort zone och upptäcka nya saker, stora som små.

Se en teaser till filmen längst upp.

Se hela reklamfilmen här.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.