Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag23.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Så ska Alliansen vinna landsbygden

Publicerad: 10 Maj 2010, 07:39
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:51

Regeringspartierna i massiv kampanj riktad mot landsortsborna.


De rödgröna – eller ”vänsterpartierna” som Alliansen numer kallar dem, har nyligen föreslagit höjd bensinskatt med 49 öre litern samt en höjd kilometerskatt.

Det skulle innebära ett hårt slag mot företag och boende på landsbygden, menar Alliansen, som nu vill använda förslaget för att mobilisera landsbygdsborna.

– Det här förslaget innebär ett hot mot förutsättningarna att leva på landsbygden… De verkar tro att tunnelbanan går ut överallt, sa Moderaternas partisekreterare Per Schlingmann, på en presskonferens på måndagsmorgonen.

I dag rullar Alliansen ut en annonskampanj i dagspress, framför allt i tidningar som ges ut på mindre orter. Kampanjens payoff är "Man ska kunna bo utanför Stockholm också".

Budskapet, som trycks i på Allianspartiernas oranga bakgrund, är att en höjd bensinskatt och kilometerskatt försämrar möjligheterna att bo på landsbygden – samt att det inte blir några liknande höjningar av skatterna om Alliansen får förnyat förtroende.

Annonskampanjen kompletteras med ett försök att få till debatter på de orter som man anser drabbas extra hårt av skattehöjningarna.

– Vi har historiskt inte haft samma stöd ute i landsorten men den senaste tiden har vi märkt ett ökat engagemang, säger Per Schlingmann.

Alliansens reklambyrå är Garbergs, men den här kampanjen är gjord inhouse.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.