Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Så mycket köpte partierna reklam för i valspurten

Dagensmedia.se har listan över partiernas reklamköp mellan augusti och september.

Martin Schori


Publicerad: 28 Oktober 2010, 04:56
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:34

Ämnen i artikeln:

SverigedemokraternaValet 2010ModeraternaAlliansenVänsterpartietSocialdemokraternaRödgrönaTV4Aftonbladet

Riksdagspartierna köpte medieutrymme för drygt 250 miljoner kronor brutto under augusti och september, visar siffror som Sifo Reklammätningar har tagit fram åt dagensmedia.se. Av dem stod de rödgröna partierna för runt 100 miljoner kronor.

Den största reklamköparen var Socialdemokraterna, som pumpade in totalt 72 miljoner bruttokronor i svenska medier under perioden.

13 miljoner gick till TV4 medan runt 30 miljoner hamnade i dagspress. Även utomhus fick en rejäl bit av kakan - 13 miljoner brutto. Som bekant hjälpte reklamköpen föga, då partiet backade 4,4 procentenheter i valet.

Moderaterna, en av valets vinnare, lade näst mest pengar i medier - 54 miljoner kronor. Tv fick knappt 5 miljoner medan partiet investerade dryga 40 miljoner i tryckta medier som utomhus och dagspress.

Folkpartiet blev det fjärde största partiet efter valet - men var den tredje största reklamköparen med sina dryga 30 miljoner kronor.

Miljöpartiet fick mest valuta för sina medieköp. Partiets knappa 17 miljoner kronor mynnade ut i 437 435 röster. Sämre utdelning fick Centerpartiet, som trots sina medieköp på 30 miljoner bruttokronor endast fick 391 000 röster.

Vänsterpartiets medieköp uppgick till 7 miljoner kronor under de två sista månaderna före valet. Tv-reklam var största posten, trots att partiet sagt att man inte skulle marknadsföra sig i mediet. Sannolikt beror detta på att Vänsterpartiet köpte utrymme i TV4, som man sedan använde för de rödgrönas gemensamma reklamfilm.

Sverigedemokraternas mediebudget översteg Vänsterpartiets och partiets totalt 8 miljoner kronor hamnade framför allt i tv och oadresserad direktreklam. Partiets reklamfilm stoppades först av TV4, men efter att den redigerats om öppnade kanalen dörren.

Uppstickarna Feministiskt Initiativs medieköp landade på 278 000 kronor brutto, framför allt i storstadspress. Piratpartiets siffra var 275 000 kronor, enligt Sifos siffror.

Parti, reklambyrå, medieköp i miljoner bruttokronor*, enligt Sifo Reklammätningar

Socialdemokraterna, Acne, 72

Moderaterna, Storåkers, 54

Folkpartiet, Grey, 33

Centerpartiet, WW/TBWA, 31

Kristdemokraterna, Ruth, 17

Miljöpartiet, Locomotive, 16

Alliansen, Garbergs, 11

Sverigedemokraterna, Alome, 8

Vänsterpartiet, Electric Boogie, 7

Rödgröna, Svensson, 4

* Siffrorna avser köp i traditionella medier - exklusive internet - och tar inte hänsyn till rabatter.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.