Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Så marknadsförs Sverige på Times Square

Publicerad: 9 September 2013, 10:56
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:35

Med en 30 sekunder lång film, som producerats av Creo Media Group, ska Sverige marknadsföras – mitt på Times Square i New York.


I en 30 sekunder lång film – som visas på Times Square – marknadsförs Sverige. Totalt rullar filmen i en timme. Visningen sammanfaller med att Sveriges handelsminister Ewa Björling är på besök i USA för att diskutera handelsutbyte.

Filmen har produceras av Creo Media Group på uppdrag av Svenska Institutet.

– Framförallt är det handeln som står i fokus i filmen eftersom uppdraget kommer från handelsministeriet. Sedan valde vi att lyfta fram det Sverige är ledande inom, kreativitet och innovation. Sen ville de ha med Henrik Lundqvist (hockeyspelaren, reds. anm.), säger Emalee Mandl, exekutiv producent på Creo, till Dagens Media.

Hur gör ni det på 30 sekunder?

– Vi har bland annat använt direkta citat från olika globala indexrapporter. Sverige toppar indexlistor, både inom EU och globalt när det kommer till kreativitet och innovation. Det har vi bland annat använt, säger hon och fortsätter:

– Utmaningen är att få publiken att stanna upp och se filmen en eller ett par gånger. Och det är på Times Square, kanske världens mest rörliga skådespelsplats.

Hur fick ni uppdraget?

– Creo har ett ramavtal med Svenska Institutet, för vilka vi regelbundet producerar filmer för att marknadsföra Sverige internationellt, så jag tror de tänkte ganska omgående på oss, säger Emalee Mandl.

Här kan du se filmen.

Gustav Thunander

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.