Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag23.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Så många klädde av sig för Björn Borg

Publicerad: 22 Oktober 2010, 04:06
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:34

Integrationen med sociala medier gav Björn Borgs kampanjsajt fördubblad trafik. Nästa steg är ett belöningssystem.


Ämnen i artikeln:

Björn Borg

Besökare uppmanas i kampanjen att ladda upp bilder på sig själva iförda Björn Borgs underkläder.

För fyra veckor sedan gjorde Björn Borg om sin kampanjsajt, tillsammans med den digitala byrån Josh. Den nya sajten gjordes mer tillgänglig för sociala medier, och hittills har resultatet varit tillfredställande.

– Vi har sett en fördubbling i interaktionen, alltså i form av kommentarer och röster. Vi har även fått in fler bilder. Dessutom så kan användarna dela med sig av sina bilder via sociala medier, vilket har drivit upp trafiken, säger Mikael Kazarnowicz, digital kommunikationschef på Björn Borg.

På två veckor har trafiken från Facebook ökat från noll till 2500 unika besökare, enligt Mikael Kazarnowicz. Interaktionen, som kommentarer och delningar på Facebook, har i genomsnitt ökat från 0,5 per bild till 20 med den nya kampanjplattformen.

Användarna spenderar dessutom nu mer tid på sajten. Snittiden har ökat från 50 till 71 sekunder, och antalet sidor som användarna besöker har stigit från två till fem.

Framgången, menar Mikael Kazarnowicz, beror bland annat på Facebooks ”Like”- och ”Share”-funktioner.

– Mitt jobb har varit att engagera användare, och jag är väldigt glad och nöjd över att jag har lyckats.

Nästa steg i kampanjen är att vidareutveckla plattformen och integrera den ännu mer med sociala medier. Dessutom planeras ett belöningssystem för användarna.

– Våra fans gör ju reklam för oss, och vill ge något tillbaka till dem som faktiskt ökar vår försäljning. Men samtidigt behöver vi hitta ett sätt som känns äkta. Vi vill bara belöna våra riktiga fans, inte skapa små försäljare, säger Mikael Kazarnowicz.

För några år sedan hade Sloggi en liknande kampanj som gick ut på att kvinnor uppmanades att skicka in bilder på sina rumpor iklädda Sloggis underkläder. Kampanjen fick dock massiv kritik för att vara sexistisk och drogs därför tillbaka.

Men Björn Borgs kampanj, som även den kan anses vara stötande, har under sin gång ännu inte genererat någon kritik, menar Mikael Kazarnowicz.

– Skillnaden mellan oss och Sloggi är att vi har främst en manlig målgrupp. Jag skulle tro att ungefär 75 procent av bilderna kommer från just killar, säger han.

– Det där ligger även delvis i betraktarens ögon. Men vi har en screening-process, och skulle det komma in olämpligt material tar vi bort det.

Ardalan Samimi

Ämnen i artikeln:

Björn Borg

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.