Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Så lyckades "Vi gör vad vi kan" samla in 9 miljoner kronor – på två veckor

Publicerad: 15 September 2015, 04:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:51

"Vi gör vad vi kan" startades för två veckor sedan av en grupp privatpersoner som fått nog av situationen i Medelhavet. För Dagens Media berättar digitalstrategen Ulrika Schreil om kampanjen.


Ämnen i artikeln:

Facebook

Kampanjen syftar till att sprida sitt budskap om att "alla kan inte göra allt, men vi gör vad vi kan" för att hjälpa de flyktingar som nu befinner sig vid Medelhavet, och kommunikationen sker enbart via digitala kanaler.

Sedan Facebooksidan startades för cirka två veckor sedan har kampanjen rönt stor framgång med 15 000 likes på Facebook, 6 500 följare på Instagram och 9,1 miljoner insamlade kronor. 

Ulrika Schreil, digitalstrateg på Cloud Nine med tidigare bakgrund som bland annat grafisk designer och produktionsledare, är en av de som står bakom "Vi gör vad vi kan".

– Det var naturligt att utgå från Facebook. Det är en av världens största sociala plattformar vilket gör det lätt att dela ett budskap. Vi hade aldrig kunnat få en så stor och snabb spridning i andra medier. Jag tror genomslaget blivit så stort just för att det funnits ett tydligt budskap som det lämpar sig för snabb delning i sociala medier, säger Ulrika Schreil till Dagens Media.

Hon betonar även att kampanjen fått ökad trovärdighet genom att gruppen som står bakom är just privatpersoner, som enkelt går att hitta i sociala kanaler, och att de har gjort hela kedjan så lätt.

– Om en person vi litar på eller ser upp till på sprider ett budskap på till exempel Facebook kan det göra budskapet mer trovärdigt. Det är också en fara i att många inte är källkritiska till vad de delar. I vårt fall är det mycket enkelt att ta reda på vilka som står bakom och vad vi står för. Det är också väldigt enkelt att gilla och dela på sociala medier. En av de viktigaste delarna är just enkelheten: från att sprida budskapet till att kunna bidra ekonomiskt med swish. Det tar bara någon minut och vem som helst kan swisha när som helst på dygnet.

Förutom Facebook startade gruppen en hemsida och ett Instagramkonto, allt för att vara så nära sina följare som möjligt. Nu planeras för när den första lastbilen åker från Stockholm ner till Lesbos.

– Vi kommer självklart att uppdatera våra följare så mycket som vi kan i mån av tid. Vi tror att de gillar oss för att vi är så öppna och att vi agerar utan mellanhänder. Med oss så ser de direkt vad de får om de bara följer oss på sociala medier.

Frida Nygren

frida.nygren@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.