Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Så lyckades barnboksappen Storimi annonsera på Times Square

Publicerad: 26 oktober 2017, 13:40
Uppdaterad: 26 oktober 2017, 15:01

Bild 1/2  

Priset för en timme på billboarden? Två isglassar. Se filmen här.


H&M har under en tid haft en catwalk utanför sin butik i New York där klädjätten bjuder in kunderna att visa upp sig. Kundernas catwalk visas senare även på företagets billboard på Times Square.

Den möjligheten missade inte Mia Breitholtz, marknadschef på svenska barnboksappen Storimi, och tryckte upp tre tröjor med företagets logotyp på.

– Jag bor i New York och hörde talas om att H&M för tillfället har en catwalk i sin butik i New York som direkt går upp på deras enorma billboard på Times Square. Jag såg det som en fantastisk chans och bestämde mig för att fråga min dotter på 4 år och hennes kompis om de ville gå på catwalk. Och det ville de.

Pratade ni med H&M innan ni gjorde det här?

- Vi bara dök upp på plats. Det var en chansning som gick hem, kan man säga.

Och dina modeller ställde upp direkt?

– Ja verkligen, mot varsin isglass. Det är en perfekt ålder, det finns liksom ingen hejd. Jag visste inte hur det skulle gå men tänkte att om vi får 30 sekunder är det väl bra. Men de stod kvar där och dansade i nästan en timme. Det visade sig att två isglassar var rimligt. 

Vad tyckte dottern och hennes kompis om att gå på catwalken?

– De var givna modeller i sammanhanget. Men sen när vi skulle kolla på billboarden tappade fyraåringarna ganska snabbt intresset, jag var helt betagen, säger hon och fortsätter:

– Jag kände att det var för bra för att inte göra. Men jag vill också säga tack till H&M, hatten av för att de hjälper mindre företag att synas.

Vad kan man mer göra för två isglassar?

– Det gäller att hålla ögonen öppna efter sådana här möjligheter. Men det är tuffa krav när man är ett så litet företag, med en liten budget måste tänka smart och våga mer.

Vad har ni fått för respons efteråt?

– Inte så mycket. Det är väl helt enkelt lite som när ett träd faller i skogen – först när man börjar prata om det blir det ett faktum. Men det var fantastiskt kul!

En annonsplats på Times Squares-stortavlor kostar vanligtvis mellan en och fyra miljoner dollar.

Se klippet från Storimis smygkampanj nedan.

 

Simon Nilsson

simon.nilsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.