Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Så låter Max nya hamburgare

Publicerad: 16 Mars 2017, 15:23
Uppdaterad: 17 Mars 2017, 09:51

Vi valde en abstrakt ljudvärld för att inte förutfattade meningar och musiksmak ska påverka lyssnaren när hen smakar, förklarar Oscar Tillman, Creative Director på Plan8.

Max ska förhöja smaken av nya burgaren med hjälp av abstrakta ljud. "Som marknadsförare är det superspännande att få chansen att jobba med alla sinnen kring en produkt och upplevelse", säger Tobias Karlsson-Malmborg, marknadschef på Max.


Ämnen i artikeln:

AcneMax

I samband med Max lansering av nya kampanjburgaren "Grand Deluxe Umami" har hamburgekedjan undersökt om det går att förhöja smaken med hjälp av ljud.

Därför har varje ingrediens i hamburgaren tonsats i syfte att skapa ett "unikt smakäventyr i stereo". Bakom kampanjen "Sounds of Umami" står reklambyrån Acne och Starcom är Max mediebyrå sedan flera år tillbaka.

Enligt Max visar forskning att just musik och ljud kan påverka uppfattningen av smak. Forskare har upptäckt att höga frekvenser förstärker söta och syrliga smaker. Hetta och starka kryddor förstärks istället av musik med högt tempo och höga toner.

– Som marknadsförare är det superspännande att få chansen att jobba med alla sinnen kring en produkt och upplevelse. Sounds of Umami är ett sätt, säger Tobias Karlsson-Malmborg, marknadschef på Max, i ett pressmeddelande.

Teknikproduktionsbolaget Plan8 är de som tagit fram ljudupplevelsen.

– Vi hade aldrig tidigare gjort något liknande. I tidigare forskning såg vi att de flesta smaker kunde härledas till något ljud eller frekvens. Till exempel finns det ett samband mellan låga frekvenser och Umami. Därför experimenterade vi en hel del med bas för att förstärka den smaken. Vi utgick hela tiden från de viktigaste smakerna i varje ingrediens för att sedan testa vilka ljudarrangemang som starkast förhöjer smakupplevelsen av dessa. Dels baserat på forskning men inte minst genom att själva smaka och lyssna, säger Oscar Tillman, Creative Director på Plan8, i en kommentar.

Hamburgekedjan har tidigare jobbat med musik som stämningshöjare i sina restauranger eller i sin kommunikation men det här är första gången som Max använder ljud för att förstärka smak.

Ljudspåren finns tillgängliga på Spotify och Soundcloud. Det finns både spår för den totala upplevelsen av ljud och smak men även separat spår som ska förstärka smaken av de enskilda ingredienserna.

– Vi valde en abstrakt ljudvärld för att inte förutfattade meningar och musiksmak ska påverka lyssnaren när hen smakar, förklarar Oscar Tillman.

Kampanjen startar idag 16 mars och pågår till 17 maj.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

AcneMax

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev