Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Så lanseras Harry Potter

En massiv reklamkampanj ska engagera den unga målgruppen – och dra folk till Harry Potter-filmen.


Publicerad 2010-11-18 08:28
Uppdaterad 2015-12-06 15:31

Ämnen i artikeln:

Zenith Media

Dela artikeln:

Denna vecka är det världspremiär för den första delen av den sjunde filmen, vilket blir den sista i Harry Potter-serien. Intresset är just nu stort.

Inför premiären har Sandrew Metronome kört igång en massiv lanseringskampanj i en rad olika medier, för att nå ut till en bred och ung målgrupp.

– Harry Potter är en eventfilm av stora mått. Då vill man nå ut på ett sätt som ger stort genomslag, säger Annelie Wadman, marknadschef på Sandrew Metronome.

Bland annat har biografkedjan en utomhuslösning i Stockholms Centralstation, där de tagit upp en yta ovanför den digitala ankomst- och avgångstavlan i stora hallen. Bredvid tavlan, ovanför den så kallade "ringen", hänger dessutom en stor vepa med filmpostern som motiv.

Mitt i centralstation har Sandrew även byggt upp en monter. Där kan besökarna titta på trailers för den nya filmen, samt spela legospelet Harry Potter, som återlanseras i samband med filmpremiären.

– Med en så pass stor genomströmning av människor där, så når vi vår breda målgrupp, säger Annelie Wadman.

– Det här är ett bra sätt att verkligen nå målgruppen och kunna föra en dialog med dem, och kunna göra det interaktivt.

Utöver utomhuslösningen går kampanjen online, i radio, print och på Spotify.

Sandrew har även utvecklat flera lösningar tillsammans med Kanal 5. I samarbetet ingår exempelvis en tävling, som kanalen håller i tillsammans med The Voice, samt en kanal id-lösning.

– Det är en fördel, då man får en väldigt bra placering och blir mer integrerad med deras kanalprofil, vilket känns mer genomarbetat än att bara göra en vanlig spot, säger Annelie Wadman.

Zenith Media har agerat mediebyrå.

Ardalan Samimi

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.