Så lanserar Stendahls nya bilvarumärket Lynk & Co

Stendahls är byrån som lanserar Geelys nya bilvarumärke Lynk & Co globalt. "Det finns en hel del förändringsutrymme och konventioner att utmana inom bilindustrin", Ylva Nestmark, Creative Director.

Våren 2016 valdes Göteborgsbaserade Stendahls som byrå för den globala lanseringen av Lynk & Co, ett nytt bilvarumärke, som lanseras globalt i Berlin idag genom ett launch–event.

Det är kinesiska Geely, som även äger Volvo, som ligger bakom Lynk & Co.

Ambitionen med det nya varumärket är att omforma hela bilindustrin med en helt ny affärsmodell och med bilar och tjänster skapade för den nya, öppna och uppkopplade världen vi lever i idag. Bland annat ska det gå att dela sin bil via bilpooler, och låta andra ta del av den medan man exempelvis är på jobbet. Det hela ska skötas genom applikationer i bilen och i mobilen.

I samarbete med kunden har Stendahls utvecklat identiteten på det nya varumärket och samtidigt byggt upp ett team av ett tjugotal personer på byrån.

Stendahls har arbetat med research, planning och strategi i samarbete med kundens team, lett av Geelys marknadschef Alain Visser, och har tagit fram varumärkesidentitet och visuellt uttryck, enligt ett pressmeddelande.

Geely har även arbetat med pr-byrån Jung som har varit ansvariga för strategier, presslansering och sociala medier.

– Det finns ju en hel del förändringsutrymme och konventioner att utmana inom bilindustrin. Världen har ju utvecklats m en på många sätt har branschen fortsatt i samma hjulspår. Vår utmaning har varit att hitta ett sätt att inte bara sätta en ny produkt till bilvärlden, utan snarare skapa en utmanare med syftet att vända upp och ner på den. Ifrågasätta hur vi använder bilar och förflyttar oss i städerna, i en tid när urbaniseringen går med stormfart, säger säger Ylva Nestmark, Creative Director på Stendahls, i ett pressmeddelande.

Hon menar att det kräver en förändring inte bara i infrastruktur och de produkter och tjänster man skapar, men framför allt i människors mindset. Det handlar om att uppmuntra folks beteenden och skapa en öppenhet för att exempelvis vilja dela bil, lika gärna som man delar upplevelser och lägenheter idag.

– Det är även en del av varumärkets DNA, att initiera nya samarbeten, genom CO:labs som blir en del av arbetssättet. Lynk & Co:s öppna connectivity-plattform gör det möjligt att utveckla nya digitala tjänster, som vi till exempel gjort med den inbyggda share-knappen, som möjliggör ett mer resurssmart sätt att äga och använda bilar, fortsätter Ylva Nestmark.

Förutom Stendahls och Jung är andra involverade byråer Mr Smith, Adamsky och Revolve. Dentsu i Shanghai hanterar kommunikationen på hemmamarknaden Kina.

 

Arbetsgrupp Stendahls:

Creative Director: Ylva Nestmark

Creatives: Anna Feeney, Henrik Gustavsson, Staffan Danielsson, Kristian Gonzalez, Jenny Strandberg

Designer: Samuel ForsströmArt Assistant: Agneta Fromell

Planner: Åsa KällströmProject Manager: Linda WoxnebornEvent Project Manager: Jonas Larsson

Digital Strategy: Henrik Olsson

UX Strategy & Conceptual design: Andreas Folkestad

Mobile Development: Thomas Sempf, Rodrigo VivesProduction Manager: Lina RundgrenSolution Architect: Mikael HögbergInfrastructure: Magnus LindvallFilm: Linda Engstrom, Carl Johan Engberg & Jens Lorensson

Client Director: Peter Johansson

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2016-10-20 09.11Uppdaterad 2016-10-21 13.52

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: