torsdag9 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Så kampanjar Centern

Publicerad: 16 augusti 2010, 12:43
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:42

Idag presenterade Centerpartiet sin kampanj inför valet. Jobb och miljö står i fokus.


MN

Madeleine Nilsson

madeleine@dagensmedia.se


Kampanjen är framtagen av Waters Widgren/TBWA med budskap som ”Jaga utsläppen, inte bilisterna!” och ”Rut eller slut?”.

– Det ena kampanjtemat visar att vi vill vara Alliansens gröna röst, och det andra temat bygger på att vi får nya jobb genom nya växande företag, säger Centerpartiets partisekreterare Anders Flanking.

Medieköpen omfattar print, utomhus, radio, webb och tv. Partiet lanserar även en sms-tjänst via affischerna. Väljarna uppmanas att skicka ett sms och får då bland annat en film tillbaka.

– Det tror jag att vi är ensamma om. Det är ett sätt att även i de klassiska medierna få en interaktivitet och ett sätt att använda något som alla använder i stor utsträckning. Vi tycker att det är ett nytt grepp.

Idag släppte Centerpartiet också en Iphoneapplikation där användarna bland annat kan testa hur Maud de är och lyssna till Maud Olofssons bok ”Ett land av friherrinnor”. I valkampanjen ingår även en liten Allsångsturné till Gävle, Linköping och Eskilstuna. Maud Olofsson får där med sig sångerskan Linda Bengtzing.

Centerpartiet har som mål att genomföra 400 000 personliga samtal under valrörelsen.

– Reklam i all ära, men de personliga samtalen är viktigast. De ska ske via telefon, dörrknackningar och vi ska stå utanför köpcentrum.

Partiet lägger totalt 65 miljoner kronor på valkampanjen.

– En del tycker det är väldigt högt, men Socialdemokraterna har till exempel LO som backar upp. Dessutom har vi svaga storstadsdistrikt och där bor mycket människor så då är vi tvungna att från centralt håll satsa i storstäderna.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev