Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Så jobbade partiernas pr-chefer under valspurten

Dagens Media återpublicerar artikeln där vi under en hel dag punktmarkerade Centerpartiets och Vänsterpartiets kommunikationschefer under den stressiga valspurten. Nu påbörjas arbetetet med valet 2015.

Simon Andrén

simon.andren@dagensmedia.se


Publicerad: 04 December 2014, 07:28
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:20

Ämnen i artikeln:

CenterpartietVänsterpartiet

Centerpartiet: ”Man måste vara aktiv – justera, skruva och ändra i kampanjerna”

Med snabba utspel vill Centerpartiet ta kommando över ”sina” frågor – mat, miljö, småföretagande.

– Vi fungerar mycket som en nyhetsredaktion, säge­r Ola Spännar, partiets kommunikationschef.

När Dagens Media besöker Centerpartiets kommunikationsenhet har Ola Spännar lett den i elva månader. Det är 18 dagar kvar till riksdagsvalet.

Enheten, som består av ett tiotal personer, startar varje dag under valrörelsen med något som liknar ett redaktionsmöte. Här bestäms hur olika saker ska bemötas och kommuniceras i olika kanaler.

Den här dagen har partiet minst tre stora utspel på gång. Det första lanseras på morgonkvisten i och med Svenska Dagbladet. I en intervju berättar miljöminister Lena Ek att regeringen vill utreda möjligheten att införa återvinningscontainrar för textilier på samma sätt som det i dag finns för kartong och plast.

SvD fick denna nyhet eftersom tidningen tidigare skrivit initierat om ämnet. Det är ingen slump att utspelet sker under Stockholm Fashion Week. Efter lunch debatterar Lena Ek frågan vid ett seminarium på Bukowskis som hon leder.

– Vi har haft dialog med modebranschen ett tag, och så visste vi att modeveckan låg bra till inför valet, säger Ola Spänna­r.

Samtidigt befinner sig parti­ledaren och näringsminister Annie Lööf i Västsverige, där hon presenterar en gemensam Allians-satsning på landets äldre.

– När det gäller Allians- och partiledarutspelen så leds pr-arbetet av Annies egen stab i första hand. Min presschef här, Ingri­d Hedenvind-Brask, fungerar som spindeln i nätet för nationella medieutspel, men det hanteras praktiskt av Annies pressgäng och de som jobbar i regeringssammanhanget, säger Ola Spännar.

Utspelet är ett i raden under denna vecka som är hämtade ur regeringens förhandlingar på Harpsund. Senare kommer de samlade idéerna presenteras i ett valmanifest. Till denna dags nyhet från manifestet har näringsministern fokuserat på en specifik del.

– Annies del i utspelet om äldre handlar om att äldre ska få ha rätt att välja utförare av omsorg.

Är ni nöjda med hur utspelet togs emot?

– Det blev som väntat. När regeringen gör ett tyngre utspel rapporteras det i stora nationella medier. Men denna dag är inte vår huvuddag – vårt fokus låg snarare på måndagens nyhet från valmanifestet, som handlade om miljöbilar.

Det tredje utspelet pågår ute i landet under hela dagen. Mer än 500 lokala centerpartister på 80 olika orter i landet befinner sig på tågperronger och pratar med resenärer.

– Det är ett skolexempel på integrerad kommunikation. Alla delar hänger ihop – det finns ett politiskt utspel av Eskil Erlandsson om att det ska vara lättare att pendla över länsgränser, och så alla personliga möten ute på perronger. Vi har ingen systematisk dörrknackningskampanj som S och M. Det är inte vår grej.

Centerns grej under valrörelsen har snarare kännetecknats av snabbhet. Paradexemplet skedde efter SVT:s jobbdebatt den 10 augusti. ”Ta tillbaka det! Det är inte sant!”, skrek Martin Ådahl, chefekonom (C), till Ali Esbati (V) under debatten. Dagen efter registrerar Centerns samarbetsbyrå For Sure tatillbakadet.se, och en nätkampanjsajt föds under rubriken: ”Ta tillbaka det, Ali Esbati – Vänstern kallar RUT-anställda för tjänstefolk. Vi kalla­r dem hjältar.”

– Man måste vara aktiv – justera, skruva och ändra i kampanjerna. Det behöver inte vara en debattartikel, det kan vara en sajt eller en bild på Facebook. Vår byrå är inegrerad och sitter med i det dagliga arbetet. För det krävs att man har både mandat och organisation när tillfället ges. Du hinner inte gå ner på stan och upphandla, för då har chansen försvunnit när du är klar.

Hur skulle du sammanfatta valrörelsen hittills?

– Den stora reflektionen är att det inte finns någon tydlig trend, utan många parallella spår. Hittills.

----------

Vänsterpartiet: ”Hur förhåller vi oss nu? Vad svarar vi på detta?”

Medan svartmålning av motståndarsidan blivit ett vanligt inslag i de politiska kampanjerna försöker Vänsterpartiet hålla sig utanför radarn.

– Vi försöker göra en egen valrörelse, säger partiets kommunikationschef Marie Antman.

Marie Antman började arbeta för Vänsterpartiet den 1 mars. Hon driver nu kommunikationen för ett parti med en kampanjbudget på omkring 7,5 miljoner kronor. Nästan samma siffra fast en annan måttenhet – 7,1 procent – är den senaste opinionssiffran för partiet, som presenterades förra helgen av Svensk Väljaropinion (att jämföra med 5,6 procent vid valet 2010, och 5,85 procent vid valet 2006).

När Dagens Media följer Marie Antman är det måndag och 20 dagar kvar till valdagen. Vid morgonens telefonkonferens med partiets verkställande utskott (VU) diskuteras partiets valupptaktsdag i Göteborg, som hölls under den gångna helgen. Under lördagen har även polis ridit in i antirasistiska demonstranter i Malmö, vilket fått Vänsterns antirasistiska talesperson att på söndagen skriva på Aftonbladets debattsida. Denna måndag fortsätter polisdebatten, och justitieminister Beatrice Ask (M) säger att polisens agerande bör utredas.

Direkt efter telefonmötet med VU släpper Socialdemokraterna dagens stora politiska utspel, som handlar om stora satsningar på järnvägen, bland annat ett förstatligande av underhållet.

– De gillar att sno våra idéer, säger Marie Antman, som säger att de presenterade ett liknande förslag för två veckor sedan som inte fick lika stor uppmärksamhet.

Även om VU aldrig hann diskutera S järnvägsförslag så informerades snabbt Jonas Sjöstedt, med information om det egna partiets ställning och idéer.

– Vid varje utspel tittar vi på vad vi har sagt i frågan. Hur förhåller vi oss nu? Vad svarar vi på detta? Finns det några konflikt­ytor där vi kan presentera vår politik?, säger Marie Antman.

Den här gången har partiet inget att tjäna på att gorma med Stefan Löfven om vem som var först med förslaget. Några timmar efter utspelet skriver Jonas Sjöstedt på Twitter att S förslag är bra och att V gärna är med och genomför det efter valet.

Vid 11-tiden är Marie Antman och partikollegan Losita Garcia, som gjorde sin första valkampanj för V 1998, på Scandic Grand Central, ett nyöppnat hotell ett stenkast från centralstationen i Stockholm. Där är också ett femtontal representanter från de stora mediebolagen. Vänstern ska hålla sin valvaka i lokalen, och mediebolagen ska nu planera hur de ska livesända på bästa sätt. Det finns en oro för att lokalen är för liten för alla kameror.

SVT säger att de vill ha en plattform på två gånger tre meter för kamerautrustning. Det vill även TV4. Aftonbladet TV behöver inte lika mycket utrymme. Vänstern hade sin EU-valvaka i lokalen – och nu använder man den igen. Valvakearbetet har Antman delegerat till kollegan Uje Brandelius, som även är frontman i popbandet Doktor Kosmos.

– Det blir ingen livemusik. Vi kommer visa valvakan på en stor tv – med högt ljud, säger han till mediebolagen.

En orsak till det låga valresultatet 2010 var bland annat att V:s politik inte kommunicerades nog tydligt, enligt den egna valutvärderingen. Vid partiets kongress i januari i år presenterades valets slogan ”Inte till salu”.

En tidig och tydlig slogan i valrörelsen har hållit partiets kommunikation utanför den trend av negativt kampanjande, som framför allt Moderaterna drivit, säger Marie Antman.

– Vår linje är klar. Vi vet varför vi går till val. Vi försöker göra en egen valrörelse. Sen förhåller vi oss så klart hela tiden till utspel, när de riktas mot oss handlar det oftast om att vi är ett vänsterspöke.

Hur skulle du sammanfatta valrörelsen hittills?

– Väldigt öppen. Det känns fortfarande oklart vad som kommer att bli den stora valfrågan. Regeringsfrågan, kanske. Men det känns öppet.

Artikeln har tidigare publicerats i Dagens Medias tidning, nummer 14 2014. Vi återpublicerar den med anledning av beskedet om att det blir ett extra val i mars.

LÄS OCKSÅ:

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.