Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Så har partiledarnas syn på invandrare ändrats

Publicerad: 3 September 2018, 09:02
Uppdaterad: 3 September 2018, 12:17

Kommunikatörsnätverket "Open Act" ligger bakom den digitala kampanjen "Radio Rosenbad".

I den digitala kampanjen ”Rosenbad Radio” har Open Act tittat på hur våra partiledare ramat in olika grupper genom åren, i takt med att tonen hårdnat i Sverige.


Ämnen i artikeln:

valet 2018

Studier visar att hatbrotten ökade markant i både USA och Storbritannien i samband med Trumps presidentkampanj och folkomröstningen om Brexit. Hatbrotten hade starka kopplingar till den politiska retoriken och var riktade mot de grupper som beskrevs negativt, skriver nätverket Open Act i ett pressmeddelande.

I den digitala kampanjen ”Rosenbad Radio” har Open Act tittat på hur Sveriges partiledare ramat in olika grupper genom åren, i takt med att tonen skruvats upp även i Sverige.

Open Act, som är ett partipolitiskt oberoende nätverk för kommunikatörer, har framförallt tittat på inramningen av gruppen ”invandrare” och ”utrikesfödda” över tid. Resultatet har summerats i ett eget track bestående av citat från Agenda-sända partiledardebatter mellan 2010 och 2018.

Open Acts slutsats: Ord spelar roll. 2017 blev året då vi såg hur politikers retorik verkligen kom att forma allmänhetens uppfattning och hur den ökade klyftorna mellan grupper i samhället.

Här kan du se och lyssna på Open Acts digtala kampanj "Rosenbads Radio", som producerats tillsammans med byrån Barkas.

Om Open Act:

Open Act är ett partipolitiskt oberoende nätverk som vill sänka trösklarna för personer inom kommunikationsbranschen att engagera sig under valåret och bidra till ett mer inkluderande Sverige. Det genom att genomföra analyser kopplat till partiledares retorik och hur de beskriver grupper i samhället. Nätverket består idag av 835 personer verksamma inom kommunikationsbranschen.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

valet 2018

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.