Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Kampanjer

Så gick Unicefs kampanj mot reklamvägrare

Publicerad: 2 November 2015, 05:45
Uppdaterad: 6 December 2015, 20:23

Unicef körde en kampanj riktad mot användare med Adblocker installerad. Engagemanget blev anmärkningsvärt högt, enligt organisationen.


Ämnen i artikeln:

UnicefEdelman Deportivo

Dagens Media har tidigare berättat om kampanjen som tagits fram av pr-byrån Edelman Deportivo för Unicef. Under en vecka kördes en banner på DN.se, som bara kunde ses av användare med Adblocker installerat. Budskapet löd: ”Barns rättigheter får aldrig blockeras”. Användarna uppmanades sedan att skriva under Unicefs krav till regeringen om att ge barn klagorätt för beslut som påverkar deras liv.

Enligt ett pressmeddelande hade bannern en klickfrekvens, CTR, på 3 procent, en vanlig textbaserad banner har i snitt en CTR på 1 procent. Det första dygnet låg konverteringen till att skriva under på 10 procent, vilket enligt Unicef är ”anmärkningsvärt högt”.

Kampanjen har bland annat uppmärksammats av Wall Street Journal, som i ett nyhetsbrev kallar kampanjen för ”tekniskt briljant” och uppmanar New York Times-chefen Mark Thompson att dra lärdom av den i kampen mot adblockers.

– Vi är glada för det stora engagemanget som visats för våra frågor och att vi nått fram till så många med vårt budskap. Vi är övertygade om att vissa budskap är för viktiga för att blockeras vilket vi visat med vår annons, säger Andreas Eriksson, kommunikationschef på Unicef Sverige, i pressmeddelandet.

LÄS ÄVEN:

Maskerad banner från Unicef tränger igenom Adblocker

Pewdiepie kritisk mot adblockers

Schibsteds hemliga taktik mot adblockers

Läs mer om adblockers och de svenska mediernas tankar kring problematiken i Dagens Media nummer 15, 2015. Du som väljer att prenumerera på Dagens Media får tillgång till tidningens artiklar både på papper och digitalt.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

UnicefEdelman Deportivo

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev