Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Så gick Svensk Fågels kampanj

Publicerad: 27 Mars 2013, 13:29
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:51

Under förra året ökade försäljningen av svensk fågel. Anledningen anses vara "Gula pippin"-kampanjen.


Ämnen i artikeln:

Svensk Fågel

Kommunikationsbyrån Hero ligger bakom branschorganisationen Svensk Fågels kampanj för "gula pippin"-märkningen på svenska råvaror, som dagensmedia.se berättade om i höstas.

Nu berättar de att försäljningen av svensk fågel har ökat under året, trots konkurrensen från importerad kyckling.

Heros vd Carolina Anestam menar att det är ett kvitto på att deras arbetssätt fungerat.

– Den här gången gjorde Svensk Fågel en specifik reklampitch, och vi fick vara med och vann. Det är nog för att vi tänker på integrerad och bred kommunikation, säger hon till dagensmedia.se.

Kampanjen bestod exempelvis av en sajt och reklamfilmer med "mästerkocken" Ubbe Kvarnefält som skulle lyfta fram den gula pippin.

– Den här kampanjen har gett ökad förståelse för vad märkningen står för, varför man ska välja svensk mat.

Det var första gången som kommunikationsbyrån var med och tog fram en reklamfilm för en kund.

– Det är extra roligt så klart. Förstår man målgruppen och vad man vill åstadkomma är det inte någon större skillnad på om man tänker reklam. Vi jobbar mer och mer på ett brett och integrerat sätt. Det viktigaste är att uppnå resultat, oavsett kanal.

Samarbetet med Svensk Fågel kommer även att fortsätta löpande framöver.

Sebastian Parkkila


Ämnen i artikeln:

Svensk Fågel

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.