Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Så gick Innocents sticknings-kampanj

Publicerad: 11 December 2017, 09:30
Uppdaterad: 11 December 2017, 12:39

Innocent överlämnar checken till Moniqa Löfstedt, enhetschef för företag och stora givare på Svenska Röda Korset.

I år genererade Innocents "Den stora stickningen" 100 000 kronor till Röda Korsets besöksverksamhet för äldre.


Ämnen i artikeln:

Röda Korset

2015 gick startskottet för Innocents kampanj "Den stora stickningen" på svensk mark. Då hade kampanjen redan gått i tolv år i England, och varit väl etablerad i flera europeiska länder.

Genom att sticka en mössa som ska pryda Innocents smoothies kan alla medverka i arbetet mot ensamhet bland äldre – Innocent donerar nämligen två kronor för varje såld mössprydd flaska till Röda Korset verksamhet för äldre.

Idag fredag 8 december avslutades kampanjen för andra gången, och Innocent besökte Röda Korsets huvudkontor på Söder för att lämna över en stor, symbolisk check.

– I år blev det 50 000 stickade mössor och 100 000 svenska kronor till besöksverksamhet för äldre, säger Linda Landin, nordisk marknadschef på Innocent till Dagens Media.

– Vi är såklart jättenöjda, framför allt känns det stort att så många har engagerat sig i kampanjen och stickat mössor.

Att lägga fokus på äldres situation var ett beslut som togs av Innocent i England, som är landet där varumärket föddes. I England hade man problemet att äldre frös ihjäl på vintern, därav idén med de stickade mössorna.

– Det problemet har vi ju inte här i Sverige. Däremot har vi ett problem med att många äldre är ensamma, fortsätter Linda Landin.

Vad är det som funkar bra med konceptet tror du?

– Dels tror jag att folk lockas av att det är lite gulligt. Det är en unik idé och någonting ganska påtagligt. Jag tror att när folk kan fysiskt hjälpa till på något sätt så känns det mer konkret än att bara donera pengar.

Kommer ni att forsätta med kampanjen kommande år?

– Vi har sagt att vi ska ta en titt på det hela, göra en recap efter nyår och fundera på om vi vill fortsätta på samma sätt eller göra det med en annan tvist. Men vi tycker ju att det här är en väldigt unik och rolig kampanj.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Röda Korset

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev