Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Så firar sponsorerna Pride

Publicerad: 29 Juli 2016, 10:59
Uppdaterad: 29 Juli 2016, 11:11

7-Eleven, Spotify, Clarion Hotel och Carlsberg firar Pride med regnbågsprofilerade kaffemuggar, låtlistor från hbtq-profiler och "homopolitans".


Ämnen i artikeln:

PrideSpotify7-Eleven

I helgen går årliga Pride-paraden av stapeln i Stockholm, som avslutar det veckolånga Pride-firandet i huvudstaden.

Bland sponsorerna finns 7-Eleven, Spotify, Clarion Hotel och Carlsberg, som alla ser sitt stöd till Pride som ett viktigt ställningstagande.

7-Eleven har ”Be True. Be You” som budskap under Pride, vilket bland annat syns på skyltar och kedjans nya regnbågsprofilerade kaffemuggar. Muggarna finns i alla 7-Elevens butiker och i Foodtrucken som 7-Eleven har inne i Pride-parken.

– Budskapet är nytt för i år, och ligger i linje med hela vår övergripande strategi som vi har jobbat med under det senaste året. 7-Eleven har alltid varit öppna för mångfald, men nu vill vi slå ett extra slag för att alla ska få chansen att vara sig själva och känna sig stolta över det. Med vår food-trucksatsning i Pride Park hoppas vi att många ska känna sig hemma, sitta ned och ha en härlig stund, Amanda Mompalao de Piro, marknadschef på 7-Eleven, till Dagens Media.

I år kommer 7-Eleven inte att gå i Pride-tåget i Stockholm, med anledning av att man istället valt att engagera sig i fler Pride-firanden över hela landet, bland annat i Borås, Varberg, Halmstad, Växjö och Luleå. Något som Amanda Mompalao de Piro menar går hand i hand med att kedjan finns på många platser runt om i landet.

– Det är viktigt för oss att finnas med i så många forum som möjligt. 7-Eleven har ”open” som kärnvärde och har ett långsiktigt engagemang i bland annat Pride, fortsätter hon.

Spellistor från HBTQ-profiler

Spotify firar Pride genom en ny Pride-hub, där profiler som Saga Becker, Silvana Imam, Oscar Zia och Maxida Märak har skapat personliga spellistor som ska bjuda på kraft och inspiration.

– Vi på Spotify vill fira all kärlek och därför känns det självklart att vi, för tredje året i rad, går in som stolt partner av Stockholm Pride, säger Katarina Berg, HR-chef på Spotify, till Dagens Media.

I huben hittar man även exklusivt handplockade spellistor från internationella profiler som Perez Hilton, Kelly Osbourne, Conchita och många fler. Under veckan uppmanar Spotify även alla att använda hashtag #PressPlayForPride för att sprida kärlek och dela sina favorit-spellistor.

"Viktig signal till våra medarbetare"

Clarion Hotel startade firandet av Pride redan i juni, då man ville skapa världens största prideflagga i ballonger. (Se bilder i bildspel överst.) Över 100 människor samlades utanför ett av Clarions hotell i Stockholm där man även höll en tyst minut för alla de som drabbades av skottlossningarna inne på en gayklubb i Orlando i juni.

Det är andra året i rad som hotellkedjan sponsrar Pride och Jessica Castegren, marknads- och kommunikationschef på Clarion Hotel, säger till Dagens Media att ett samarbete med Pride Stockholm är självklart.

– Vi värnar om mångfald, vi kan inte driva hotell om vi inte inkluderar alla olika typer av människor. Det är viktigt ställningstagande för oss.

Under Prideparaden på lördag 30 juli kommer över 100 medarbetare från Clarion Hotel att delta i tåget. 

– Det är en viktig signal till våra medarbetare också, inte bara till gäster. Det är ett sätt att visa att man får vara sig själv på sin arbetsplats, fortsätter Jessica Castegren.

För andra året i rad går det även att dricka drinken ”Homopolitan” på Clarions hotell, speciellt framtagen för Pride. Drinken är ett sätt att få Pridefestivalen att även genomsyra hotellen.

Carlsberg visar upp sitt sponsorskap av Pride bland annat genom att göra om logotypen i regnbågens alla färger och ändra varumärkets slogan till ”Probably the most colorful brand in the world”.

– Under festivalen får vi chans att möta en stor målgrupp, så det är viktigt för oss att befinna oss där. Vårt engagemang i Pride visar att vi står för ett öppet samhälle där allas lika värde aldrig ifrågasätts, säger Christina Körmendi, försäljningschef och sponsoransvarig på Carlsberg, till Dagens Media.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

PrideSpotify7-Eleven

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev