Så firar annonsörerna Alla hjärtans dag

2018-02-14 07:00  

Romantiska klichéer, kärlek över alla gränser och uppmaning att släppa en gammal relation – Dagens Media har letat fram några av årets bästa Alla hjärtans dag-kampanjer.

Old Spice

Försäljningen av parfym når vanligtvis sin peak runt Alla hjärtans dag, vilket naturligtvis får de varumärken som har doftsatta produkter i sitt sortiment att satsa lite extra på marknadsföringen.

Procter & Gamble-varumärket Old Spice är kända för sina närmast ikoniska reklamfilmer där de driver med klyschorna inom parfymreklam. Mest känd är kanske "The Man Your Man Could Smell Like" från 2010.

Detta års Alla hjärtans dag-kampanjer är inget undantag. Under amerikanska Grammy-galan förra månaden lanserade Old Spice reklamfilmen "Red Sweater" för att marknadsföra sin nya produktlinje "Red". Filmen var absurd, även för att vara Old Spice, speciellt då den för den amerikanska publiken sändes helt och hållet på franska – utan undertexter. En version med engelsk undertext publicerades dock efter galan på Old Spice digitala plattformar.

Inför Alla hjärtans dag släpper Old Spice två nya skruvade reklamfilmer för att marknadsföra de två produktlinjerna "Ambassadors" och "Captain".

Filmerna "Marco Love-O" och "Mask" och är båda framtagna av Wieden + Kennedy Portland.

Renault

I Renaults Alla hjärtans dag-kampanj vill den franska biltillverkaren visa på fördelarna med elektriska bilar och lyfta fram hur de till skillnad från bensindrivna är tysta.

I den animerade reklamfilmen försöker ett postbud få kontakt med sin förälskelse, men blir gång på gång hindrad av dennas ilskne hund. Det på grund av att hunden reagerar på postbudets skräniga bil. När postbudet en vacker dag får en ny bil som såklart är en av Renaults elektriska bilmodeller – Renault Kangoo Z.E – är problemet plötsligt ur världen och kärleken får möjlighet att spira.

Bakom filmen står The Loft Publicis Conseil.

McCain food

Kanadensiska McCain Food firar Alla hjärtans dag med en känslosam reklamfilm som ställer frågan om vad som egentligen är "normalt" när det kommer till kärlek.

I filmen skildras olika typer av kärleksrelationer mellan människor av olika etniskt ursprung, olika sexuell läggning och olika fuktionsvariationer, som alla befinner sig i köket och förbereder måltider med McCain foods djupfrysta potatis tillsammans.

Bakom reklamfilmen står Adam & Eve/DDB.

 

eHarmony

För dejtningsajter som eHarmony är Alla hjärtans dag årets höjdpunkt och vinstmaskin. Kanske speciellt i dessa tider då online-dejting närmast blivit en social norm bland millennials.

I eHarmony Australiens Alla hjärtans dag-kampanj lät man ett gäng barn förklarar vad Alla hjärtans dag betyder för dem, med förväntat hjärtevärmande resultat. Barnen fick dessutom skapa Alla hjärtans dag-kort som eHarmonys användare kan skicka till varandra.

Fiat

På svenskt håll lanserar Fiat Sverige kampanjen "Släpp ditt ex – få en cab" som vill få dig att släppa taget om din tidigare partner.

Uppmaningen är att "un-frienda ditt ex" på Facebook i utbyte mot en kraftig rabatt på "nystart och frihetkänsla", i form av cabriolet på köpet till Fiat 500.

Bakom idén står reklambyrån Saatchi & Saatchi Stockholm. Kampanjen bygger i grunden på en samtidsspaning om att vi ofta följer våra ex i sociala medier, vilket gör det svårare att släppa taget om relationer. Den som tar mod till sig och "un-friendar" sitt ex via kampanjsajten släppdittex.se har till slutet av mars på sig att lösa in rabatten.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt