Få hela storyn
Starta din prenumeration
Kampanjer
Publicerad: 8 Februari 2021, 12:46
Klarna och Oatly gjorde för första gången reklam under Super Bowl.
Foto: Skärmdump Klarna
Priset för en reklamfilm på 30 sekunder ligger något längre jämfört med förra året. Men nytt för i år att CBS tagit extra för att sända annonserna via live stream.
Ämnen i artikeln:
Super BowlUnder söndagen sändes Super Bowl på CBS, finalen som i vanlig ordning lockar miljontals tittare. Förra året då Super Bowl sändes på Fox sågs finalen i snitt av 102 miljoner tittare.
De höga tittarsiffrorna gör att tv-bolagen kan ta riktigt mycket betalt av annonsörerna som gör allt för att skapa så unika reklamfilmer som möjligt.
Enligt uppgift tog CBS i år omkring 5,5 miljoner dollar för en reklamspot på 30 sekunder. Det är dock något mindre än förra året (5,6 miljoner dollar) men för första gången behövde annonsörerna även betala ytterligare 300 000 dollar för att sändas via tv-nätverkets live stream, skriver CNN. Förra året drog Fox in rekordmycket på annonser, runt 435 miljoner dollar, rapporterar Variety.
Intressant är även att CBS inte sålde slut på annonslagret förrän i mitten av januari, förra året var annonsutrymmet uppbokat runt Thanksgiving, det vill säga i slutet av november.
Bland årets Super Bowl-debutanter återfinns två svenskgrundade varumärken: Klarna och Oatly. Klarna betalade, enligt SvD 100 miljoner kronor för att synas i samband med finalen.
I Oatlys reklamfilm, som både hyllats och hånats, framför vd Toni Petersson en sång ackompanjerat av keyboard på en äng.
I Klarnas reklamfilm shoppar skådespelaren Maya Rudolph, utklädd till cowboy, loss via Klarna till låten ”These boots are made for walking”.
Ämnen i artikeln:
Super Bowl