Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Så driver Adobe med krävande art directors

Publicerad: 14 Mars 2017, 14:51
Uppdaterad: 14 Mars 2017, 15:03

"Få det att kännas mer moder jord, men också lite fader jord" – i Adobes nya reklamkampanj "Hovering Art Director" driver man med art directors krav på sin designer.


Ämnen i artikeln:

AdobeAbby priest

Förra året marknadsförde Adobe sin bildbank Adobe Stock genom att lansera klädkollektionen "Stock Apparel", tröjor med tryck bestående av välanvända och klischéfyllda bildbanksfoton.

Kampanjen skapades av Adobe i Sverige och Abby Priest, och fick stor uppmärksamhet världen över.

Nu kommer "The Hovering Art Director", en global kampanj som skämtsamt tar itu med relationen mellan art directorn och designern.

Kampanjvideon har tagits fram av Adobe och byrån mcgarrybowen Amsterdam. I filmen skildras en designer som gör sitt bästa för att tillmötesgå art directorns omöjliga krav på utformningen av reklam för en fiktiv ingefärsöl, "WolfBear".

Genom att använda sig av integrationen mellan Adobe Stock och Adobe Creative Cloud lyckas designern slutligen få ihop en lyckad produkt trots orimliga instruktioner såsom "Det ska vara episkt, men också ödmjukt" och "Få det att kännas mer moder jord, men också lite fader jord".

Reklambilden för "WolfBear" innehåller mer än 100 olika riktiga Adobe Stock-bilder, bland annat på ett "metrosexuellt" rött skägg, en bagge med hatt, en varg, en björnunge, en tornado och en vulkanexplosion.

Med filmen av art directorn som flåsar designern i nacken vill Adobe visa varför det lönar sig att ha en bildbank som Adobe Stock integrerad direkt i Adobes program.

– Genom att dra en välkänd situation till sin spets visar den nya kampanjen på de många möjligheter som Adobe Stock för mer sig, inte minst vad gäller hur mycket mer effektivt arbetet kan göras genom bildbankens integration i övriga Adobe-program, säger Anna Rose, nordisk marknadschef för Adobe Creative Cloud Individual, i ett pressmeddelande.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

AdobeAbby priest

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.