Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag05.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Så drar Fisherman's Friend nytta av Mello-Robin

Publicerad: 9 Maj 2017, 11:47
Uppdaterad: 9 Maj 2017, 12:08

Bild 1/2  Bilden som ligger uppe Fisherman's Friends Facebooksida.

Fisherman's Friends och byrån Onemotion drar nytta av Robin Bengtssons kval ikväll. "Vi började fundera på hur vi utifrån Fisherman’s Friends koncept kan angripa att Robin ska tävla'", säger Fredrik Hillerborg på Onemotion.


Ikväll är det dags för Robin Bengtsson att kvala in till den stora finalen i Eurovision som hålls på lördag.

Med startnummer ett kommer Robin Bengtsson framföra låten "I can't go on" samtidigt som han och tre andra dansare går på varsina rullband. Koregrafin tillsammans med Robin Bengtssons handgest – att sätta ihop tummen och pekfingret – utmärker bidraget.

Just semifinalen, låten och Robin Bengtssons handgest har Fisherman's Friends och byrån Onemotion valt att dra nytta av i sin Facebookannons för halstabletterna.

Annonsen består av en bild på en hand som utför precis samma gest som Robin Bengtsson med den tillhörande bild texten "Alla kan behöva lite styrka för att gå vidare" istället för den vanliga texten "Alla kan behöva lite styrka i vardagen".

Bakom kampanjen står AD:n Rebecca Brandt och digitala strategen Fredrik Hillerborg på byrån Onemotion. Byrån har arbetat Fisherman's Friends i ungefär ett och ett halvt år och det är också de som ligger bakom devisen "Alla kan behöva lite styrka i vardagen".

Fredrik Hillerborg berättar att idén med att göra en anspelning på Robin Bengtsson och semifinalen togs fram förra fredagen.

– Vi började fundera på hur vi utifrån Fisherman’s Friends koncept kan angripa att Robin ska tävla, det var grundidén. Sedan spånade vi vidare på vad har för kännetecken, det är också roligt att han sjunger ”I can’t go on”, det blir en kul dubbelbetydelse i det här fallet. Så drog vi det vidare till ”tänk om han kan hålla en tablett mellan tummen och pekfingret”, säger Fredrik Hillerborg.

I Onemotions samarbetet med varumärket så ingår det att byrån har den här typen av spelrum till att göra snabba och mer direkta kampanjer.

– Det är få kunder som vågar det men vi har fått grönt kort och får lov att vara snabba på bollen. Det gör att vi hela tiden har tentaklarna ute för den typen av idéer.

Vad ser du för fördelar med att göra den här typen av "snabba" kampanjer?

– Jag ser stora fördelar, folk tycker att det är kul och det skapar också mycket större engagemang. Man märker om det är en kampanj som har varit planerad flera veckor eller inte. Det gör varumärket mer aktuellt. 

En annan händelse som Onemotion dragit nytta av var när fel vinnare lästes upp under Oscarsgalan. Fiaskot inträffade natten till måndagen svensk tid och på måndagen började byrån arbeta med en blixtkampanj för händelsen.

Resultatet ser ni nedan:

"Vi hade aldrig kunnat göra det här med en annan kund", säger Fredrik Hillerborg.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.