Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Så annonshånas Moderna Museet

I sin nya reklamkampanj ger den privata konsthallen Magasin 3 en rejäl känga till anrika Moderna Museet. ”De har ju bara funnits jättekort”, kontrar Moderna Museets överintendent Daniel Birnbaum.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Publicerad: 06 September 2012, 08:45
Uppdaterad: 06 December 2015, 14:12

Ämnen i artikeln:

VolontaireModerna Museet

Stockholm har Moderna Museet. Och nu även "Ett modernare museum", i alla fall om man ska tro Magasin 3:s nya reklamkampanj.

I morgon slår den privata konsthallen, grundad av finansmannen Robert Weil, upp dörrarna till sin stora höstutställning med Anton Henning. Den tyske konstnären har ett starkt konstnärligt släktskap med modernismens giganter.

Samtidigt visar Moderna Museet en stor dubbelutställning med verk av modernisterna Pablo Picasso och Marcel Duchamp – något som Magasin 3 utnyttjar i sin fräcka annonskampanj där de rätt och slätt kallar sig ”Ett modernare museum”.

– Vi gör en reklamkampanj som har humor i sig, säger Richard Julin, chefsintendent på Magasin 3 och fortsätter:

– Vi är faktiskt ett modernare museum. Vi visar samtidskonst och det är bara det vi visar. Det ligger naturligtvis någon form av värdering i det men det ska också ses som en vänlig gest och en ren upplysning.

Kampanjen, framtagen av Magasin 3:s byrå Volontaire, pekar också mot Moderna Museets utställning genom annonstexten ”Picasso+Duchamp=Henning”.

– Det är bara en vänlig gest. De här är två utställningar som sker parallellt och har mycket med varandra att göra, så vi tycker att detta passade oerhört väl.

Richard Julin tror att Magasin 3:s kampanj även kan lyfta Moderna Museets utställning som han kallar ”utmärkt”.

Daniel Birnbaum, överintendent på Moderna Museet, såg affischerna under en cykeltur i morse.

– Det här tycker vi bara är roligt, det är ju bara jättekul. Jag känner dessutom konstnären och jag är mycket glad över att han visas i en så stor utställning här. Hans Picasso-referenser är dessutom mycket välkända, säger han.

Att Magasin 3 kallar sig ”Ett modernare museum” kommer dock som en nyhet för Daniel Birnbaum. Han kommenterar annons-kuppen så här:

– Ja, de är ju det. De har ju bara funnits jättekort, det är en ganska ny plats.

Magasin 3:s kampanj gick upp i måndags och består av utomhusaffischering, banners samt helsidesannonnser.

Ämnen i artikeln:

VolontaireModerna Museet

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.