Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

(S) lyser över Stureplan

Publicerad: 21 April 2010, 08:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:53

Socialdemokraterna är igång med sin valkampanj och presenterar sina slogans på en ljustavla mitt på Stureplan.


Idag, onsdag, inleder Mona Sahlin sin valkampanj med en bussturné till Gävle och Falun. Samtidigt flimrar budskapen "Vad sägs om ett rikare liv?”, "Se hur vi tänker skapa framtidens jobb” och ”Tillväxt sedan 1889” över Stockholms välstrukna finanskärna - till synes långt borta från arbetarrörelsens traditionella miljöer.

Hur kommer det sig att ni valde just Stureplan?

– Vi vänder oss till alla väljargrupper, och Stureplan är ett område som rymmer stor kompetens kopplat till näringslivet, och där finns en målgrupp vi vill nå. Vi startar med den här ljustavlan och fortsätter vår valkampanj över hela Sverige, säger Tomas Östros, Socialdemokraternas ekonomisk-politiske talesman på en pressträff som hölls på onsdagsmorgonen.

Socialdemokraternas valbudskap snurrar på ljustavlan var tjugonde sekund, och syftar till att driva trafik till sajten.

– Målet med vår kampanj är att föra personliga samtal med en miljon människor före valdagen. Vi tar bland annat hjälp av vårt bloggnätverk Netroots och Facebook, Twitter och Youtube för att nå ut, säger valledare Bo Krogvig.

Senaste veckorna har problem knutna till sociala medier blivit tydliga, med mobbning och hatgrupper, senast fallet i Bjästa med den våldtagna flickan som blev utsatt för en hatkampanj på Facebook.

Hur ska ni undvika hatkampanjer?

– Vi kommer att ha kontroll över vad som läggs upp på våra sidor. Vad som händer utanför är svårare att hantera, redan på Gutenbergs tid kunde man ju trixa med tryckpressarna och framställa porr och annat. Men jag hoppas och tror att Sverige kommer att hålla en fortsatt hög etisk standard, säger Bo Krogvig.     

Therese Johansson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.