Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Rysk julkampanj väcker starka protester

Publicerad: 22 December 2016, 07:34
Uppdaterad: 29 December 2016, 09:14

"Tomten" ska lära en "dålig" mamma en läxa i Credit bank of Moscows julkampanj. Men kampanjen har väckt starka reaktioner då mamman rövas bort och dras genom vildmarken med hjälp av ett rep.


Ämnen i artikeln:

Kampanj

Årets kanske mest absurda julkampanj står ryska Credit bank of Moscow för. I reklamfilmen rövas en rik mamma bort av tomten som ska lära henne en läxa, skriver Adweek.

"Tomten" tvingar henne med hjälp av ett rep genom vildmarken, allt för att få henne att vara en bättre mamma och inse att hennes dotter är det som är viktigt i livet – inte pengar.

"Det är dags att tänka på det som betyder något", är budskapet.

Det var chefen för ett kriscentrum för kvinnor och barn som uppmärksammade Adweek om kampanjen, som personer menar är skadlig för samhället.

"Ingen av oss här på kriscentret skulle bli förvånade om filmen faktiskt inspirerar någon att ta ett rep i jul för att lära sin kvinna en läxa om gott mödraskap".

Till ryska meduza.io säger Marie Davtyan, expert på kvinnliga rättigheter att kampanjen är tydlig propaganda där kvinnan som inte möter samhället standarder för vad det innebär att vara en bra mamma behöver lära sig en läxa och bli straffad.

Men regissören för kampanjen, Charley Stadler, är oförstående till att reklamfilmen har kunnat väcka sådana reaktioner. Han säger att tanken är att kampanjen ska visa en resa mot kärlek och enande.

Kampanjbeskrivningen på Youtube lyder:

"I en mörk och fantastisk saga, kan önskningar verkligen gå i uppfyllelse. En ung flicka ignoreras av sin mor, som till och med har glömt bort källan till sin egen lycka. Flickan skriver till jultomten, som ger henne den största gåvan av alla: sin mor, och deras gemensamma glädje och kärlek."

Arbetsgrupp:

Client: Credit Bank of MoscowAgency: 3Sba, RussiaProduction: 3Sba, Martini ShotDirector: Charley StadlerDOP: Ivan SolomatinActors: Nikolett Barabas, Sergey Studenikin, Alisa TekuchevaSet designer: Papuna PapashkiriCostume designer: Elena UshakovaMusic: Shamala Tamrazova / Von SeefeldSong producer: Adrian BushbySound design: Srdjan KurpjelCGI: Sergey MovchanCut: Nikolay IvanovGrading: Artem Leonov

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Kampanj

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.