onsdag8 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Ryanair tackar för pr-hjälpen

Publicerad: 29 februari 2012, 09:23
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:31

Fällningen av flygbolagets lättklädda annonser har hjälpt lanseringen av flygbolagets kalender, menar vd:n Michael O'Leary.

Ämnen i artikeln:

RyanairReklamombudsmannen

KD

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Annonserna där Ryanair använder lättklädda kvinnor för att göra reklam för sina priser – under devisen "glödheta priser och medarbetare" – fälldes både av Reklamombudsmannen och av dess brittiska motsvarighet ASA.

Enligt myndigheterna är annonserna sexistiska eftersom kvinnorna på bilderna inte har något med bolagets priser att göra.

Ryanairs vd har nu kommenterat fällningen:.

På en pressträff kallar han ASA för idioter och lovar att inte sluta använda bilder på lättklädda kvinnor i sin marknadsföring, som han menar syftar till att lansera den årliga kalendern med lättklädda Ryanair-medarbetare.

Michael O'Leary tackar även myndigheten för pr-hjälpen.

– ASA har gett oss mer publicitet för nästa års kalender än om jag klätt av mig till bara badkläder, säger han enligt brandrepublic.com.

Se klippet från presskonferensen här.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev