onsdag8 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Ryanair klandras för sexism – igen

Publicerad: 20 februari 2012, 09:34
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:31

Ryanairs reklam om "glödheta priser och medarbetare" är kränkande mot kvinnor, anser RO.


KD

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Reklamombudsmannen Elisabeth trotzig vänder sig emot annonser som fanns på Ryanair.se, med bilder på lättklädda kvinnor.

I anslutning till bilderna fanns texten "Glödheta biljettpriser" med tillägget "och personal".

"Kvinnorna framställs genom sin klädsel och sina poser som rena sexobjekt", skriver RO i sitt utlådande. Hon anser inte att kvinnorna på bilden har något med försäljningen av flygbiljetter att göra.

Även den engelska varianten av reklamen, "Red hot fares & crew", ansågs för magstark och fälldes av brittiska reklammyndigheten ASA.

Reklamen anmäldes av över 50 privatpersoner. Dessutom har Föreningen Män för Jämställdhet Göteborg och Örebro Rättighetscenter reagerat på annonserna.

Ryanair har flera gånger tidigare kritiserats för att använda kvinnor som sexobjekt i sin kommunikaton, bland annat för sin ökända men populära kalender med lättklädda medarbetare.

Det irländska flygbolaget toppar även Allmänna reklamationsnämndens lista över bolag som struntar i myndighetens beslut.

Enligt en granskning av SVT fälldes Ryanair 84 gånger av ARN mellan 2005 och 2010. I 49 av fallen har flygbolaget ignorerat kritiken.

– Vi är inte intresserade av vad någon konstig svensk konsumentgrupp tycker, sade Ryanairs kommunikationschef Stephen McNamara till Rapport när granskningen presenterades.

När nuvarande EU-ministern, Folkpartiets Birgitta Ohlsson, kritiserade Ryanairs sexistiska reklam för några år sedan, svarare flygbolaget med att kalla Birgitta Ohlsson för "Boring Birgitta" i ett pressmeddelande. 

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev