Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Ryanair fälls för sexistisk reklam

Publicerad: 2 januari 2014, 14:46
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:52

Kvinnan i annonsen framställs som ett rent sexobjekt och har inget samband med de resor som säljs, anser RON.


Det är inte första gången som flygbolaget Ryanair fälls för sexistisk reklam. Den här gången gäller det en annons för flygbolagets utvikningskalender som visats på Ryanairs sajt.

I annonsen, som anmälts av tre olika personer, syns bland annat en kvinna ståendes på knä på en strand klädd i gula bikinitrosor och en uppknäppt blå kavaj.

Reklamombudsmannens opinionsnämnd fastslår att reklamen är könsdiskriminerande och strider mot Internationella handelskammares regler för reklam och marknadsföring.

"Opinionsnämnden finner att kvinnan på bilden inte har något samband med den marknadsförda produkten flygresor. Kvinnan framställs genom sin klädsel och sin pose som ett rent sexobjekt. Opinionsnämnden finner därför att det sätt på vilket kvinnan framställs är kränkande för kvinnor i allmänhet." står det i beslutet.

Ryanair har fått tillfälle att yttra sig men valt att inte göra det.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev