Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Ruths nya filmer för Radiotjänst

Publicerad: 9 April 2014, 12:51
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:41

Radiotjänst lanserar ett nytt kommunikationskoncept som ska visa på värdet av public service.


Ämnen i artikeln:

Radiotjänst

I augusti förra årets stod det klart att Ruth blir Radiotjänsts nya reklambyrå efter att huvudbyrån Draft FCB lades ned. Nu lanserar bolaget nya reklamfilmer, som en del i ett nytt kommunikationskoncept. Borta är de karaktäristiska "tack-filmerna".

Syftet med de nya reklamfilmerna är att visa på värdet av ett fritt och oberoende public service och publiknyttan från SVT, SR och UR. "Därför har vi en radio- och tv-avgift" är budskapet.

 – När vi pratar med människor tycker nästan alla att det är bra att vi har public service som erbjuder något för alla i Sverige. Men vi märker att många inte tänker på hur allt hänger ihop. Därför vill vi nu vara så konkreta och direkta som möjligt och peka på vad man faktiskt får, säger Fredrik Claesson, kreatör på Ruth i ett pressmeddelande.

I de nya reklamfilmerna tolkar svenska animatörer populära program som "Uppdrag Granskning", "Radiosporten" och "Livet i bokstavslandet" från UR.

Fler filmer med programtolkningar kommer att släppas under året.

Arbetsgrupp

Johan Gernandt, kommunikationschef, Radiotjänst

Linn Sundqvist, Fredrik Claesson, kreatörer Ruth

Erik Wünsche, projektledare, Ruth

Markus Ahlm och Jenny Serneholt, byråproducenter, Colony

Filmskapare

Uppdrag Granskning - Kristofer Ström, Hobby Animation

Radiosporten - Pistachios, Woo Agentur

Livet i Bokstavslandet – Brikk

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Radiotjänst

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev